ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

عکس/تصویر/اسناد کتابخانه آستان قدس روی در مورد تعزیه خوانی محرم

abbas

چهارشنبه 1 خرداد 1392 ساعت 07:24 AM
http://www.aqlibrary.org/index.php?module=pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=667
پاسخ:
عکس های ضمیمه مطلب قلابی و دست کاری شده است.  
 
 
 
 
 
آمون : لینک عکسها با رمز آدرس این وبلاگ :   
 
 
برای دانلود :
 
   
و این هم متن خبر :  
 
 
بیش از 3000 برگ سند تاریخی و عکس قدیمی تعزیه و شبیه خوانی دوره قاجار در مرکز اسناد آستان قدس رضوی حفاظت و نگه داری میشود

اشاره:
ایرانیان ازدیربازدوستداراهل بیت(علیهم السلام) وخاندان عترت بوده ومفتخر به ولایت امامان معصوم می باشند. گفته می شود قبیله بنی حمراء ازقبایل ایرانی تبار شیعی مذهب کوفه ، نخستین کسانی بودند که پس ازواقعه و حماسه شکوهمند وجانسوز کربلا آشکارا مجالس عزاداری برپاکردند وبه مختارسردارجوانمرد پیوستند، آنها که بالغ بربیست هزارجنگجوی دلاوربودند اکثریت سپاه مختاررا که به خونخواهی حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) قیام کرده بود تشکیل می دادند.
ایرانیان به ویژه پس ازشهادت امام رضا(ع) وبالاگرفتن خشم ونفرتشان نسبت به حکومتهای ظلم وجور به عزاداریها حال ورنگ دیگری بخشیدند وبطورمداوم به آن می پرداختند و بالاخره باروی کارآمدن" آل بویه" درایران وعراق وترویج تشیع درمناطق مختلف ، شیعیان ودوستداران امام حسین(ع) مجال بیشتری برای عزاداری پیداکردند و آل بویه که خود ایرانی وشیعه بودند عزاداری وسوگواری های علنی وباشکوهی را حتی در بغداد بنیان گذاشتند.
• سیرعزاداری درایران ازآل بویه تا انقلاب اسلامی
سالم حسین زاده کارشناس مسئول بخش ارزشیابی اسناد آستان قدس رضوی نیز عقیده دارد عزاداری درسوگ ورثای سالارشهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) بطوررسمی وگسترده ازدوره آل بویه درایران آغازشده است ، وی اظهارمی دارد: عزاداری پس از روی کارآمدن این سلسله آغازشد وتا زمان تیموریان با قوّت وضعف ادامه یافت ودردوره تیموریان رونق وسیع وجدّی گرفت وپس ازآن باروی کارآمدن سلسله صفویه وحمایت رسمی سران آنها از مذهب تشیع ، برپایی عزاداری گسترش بیشتری یافت ودراقصی نقاط ایران متداول گردید.
وی ادامه می دهد: این مراسم تا زمان قاجاریه ادامه یافت ودردوره رضاپهلوی با آن که خود وی درابتدا با تظاهر و حمایت های صوری ازعلما ومظاهر تشیع وبه راه انداختن دستجات وهمراهی با عزاداران توانسته بود افکارعمومی را جلب کرده وحکومت رابدست گیرد ولی پس ازچندی با نمایان شدن چهره واقعی اش، به شدت با عزاداری مبارزه کرد وآن را ممنوع ساخت ولی درزمان پهلوی دوم به لحاظ فشارهای بیش ازپیش مردم به حکومت ، باردیگرممنوعیت عزاداری برداشته شد . وی خاطرنشان می سازد: پس از سقوط سلطنت 57 ساله پهلوی وآغاز انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، سوگواری دررثای سالارشهیدان منزلت بسیار والایی یافت بطوریکه مراسم عزاداری امروزه درسراسر ایران بطورخودجوش وباشوروعشق مردم نسبت به ائمه اطهار وبویژه سالارشهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) برگزارشده ودرشهرهای مذهبی همچون مشهد، قم ، کاشان ، اصفهان، اردبیل و... بسیار دیدنی وباشکوه انجام می گردد.
• مراسم عزاداری دردوره قاجار وظهور میرعزا، میرماتم ومیرغم ها...
وی درادامه مجالس سوگواری ، تعزیه خوانی وشبیه خوانی را جزئی از مراسم مذهبی و آیینی مردم ایران دانسته و به ساختار مجالس تعزیه وشبیه خوانی درزمان قاجاریه و کم و بیش در دوره های تاریخی بعد درایران اشاره کرده و می گوید : معمولادرهرمجلس تعزیه یک نسخه اصلی وجود داشته که دردست تعزیه گردان بوده است ، تعزیه گردان را معین البکاء وهمکارش را ناظم البکاء می خوانده اند وازروی همان نسخه اصلی ،معین البکاء نوبت اجرای هرکس را درمجلس تعزیه مشخص می کرده و معمولا برا ی شروع ، قطع وشروع مجدد مجالس تعزیه وشبیه خوانی ازطبل استفاده می شده و نقالی هم به همراه نواختن موسیقی حزن انگیز( طبل ونی وسنج)بی وقفه درطول نمایش تعزیه بالحن ونوای بسیار سوزناکی ادامه می یافته است.
وی ادامه می دهد: اغلب نسخه های تعزیه وشبیه خوانی دردوران ناصری ازسوی سید مصطفی کاشانی ملقب به" میر عزا" تهیه ودراختیار دستجات تعزیه خوانی قرارمی گرفت ونسخ تعزیه ها وشبیه خوانی ها درشهرهای نطنز، زواره وکاشان عمدتا مربوط به میر عزابود،درعهد محمد شاه قاجار نیز" میرماتم " برادرمیرعزا وپسرش آقاکاظم معروف به " میرغم" شغل نسخه نویسی رابه عهده داشتند ، این افراد و به ویژه میرعزا درسرودن اشعار ومرثیه های عزاداری ا زسبک شعرای مشهوری همچون حافظ، سعدی ، فردوسی وبیشتر ازهمه ازسروده های قاآنی شیرازی تقلید می نمودند.
• انتقاد علما ازمضامین تحریف شده در برخی مراسم سوگواری دردوره قاجاروابتکارامیرکبیر ...
وی ادامه می دهد: اواخر دوره قاجار وبویژه درعصر ناصرالدین شاه برگزاری مجالس تعزیه وشبیه خوانی به اوج خودرسید ومراسم شبیه خوانی حکومت عمدتا درتکیّه های دولت اجرامی شد ولی به دلیل راه یابی مضامینی بعضا وهن انگیز به نسخ تعزیه وشبیه خوانی وفاصله گرفتن این نمایش ها با عزاداری اصیل وواقعی ،علما،روحانیون وفضلای کشور به انتقاد ازتحریف حقایق دراین مراسم پرداختند .
وی بیان می دارد: دردوره ناصرالدین شاه به دستورصدراعظم امیرکبیریکی ازشعرا بنام میرزاشهاب الدین اصفهانی ملقب به ملک الشعرا مراثی واشعار مذهبی شیوایی با مضامین بسیارعالی وآموزنده سرود واشعار نارسا ودورازحقایق وتحریف شده را ازمرثیه های حضرت سیدالشهدا(ع) حذف نمود .
میرزاشهاب الدین اصفهانی 12 مجلس بسیار زیبای تعزیه را به رشته تحریردرآورد واین اولین قدم اصلاحی درارائه حقایق ووقایع تاریخی محرم وعاشورا درنسخه نویسی های مربوط به تعزیه وشبیه خوانی درسراسرایران بود.
• اسناد و عکسهای نفیس تاریخی مراسم عزاداری و شبیه خوانی موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی دراختیارپژوهشگران قراردارد
حسین زاده درادامه بابیان این که درحال حاضر بیش از3 هزار نسخه نوحه ومراثی مشهور نسخه نویسان دوره قاجار نظیرمیرزا محمد تقی در زمان فتحعلی شاه میرزا محمد علی متخلص به رجاء وملقب به نجم الشعرا اهل کوهپایه اصفهان و اسماعیل هنر فرزند یغمای جندقی ومیرزا محمد علی مستوفی جرقویه ای ، حاج میرزا امین خلیفه وملاحسین رضوانی ومحمد تاجر گرگانی وزین العابدین رضوی خوانساری وهمچنین ده ها قطعه عکس نفیس ازمراسم عزاداری وشبیه خوانی قدیمی دراین دوره تاریخی درمرکزاسنادآستان قدس رضوی نگهداری می شود می افزاید: عناوین نسخه های عزاداری ومرثیه سرایی بجا مانده ازعصر قاجارشامل موضوعاتی همچون طفلان مسلم ، شهادت امام حسین، واقعه عاشورا و نسخه های تعزیه بمناسبت ایام شهادت ائمه معصومین (علیهم السلام)و وفات پیامبر اکرم(ص) ووفات حضرت خدیجه(س) و... می باشد که اکثرقریب به اتفاق این نسخه ها ازمضامین بسیارعالی ، جانسوز وآموزنده برخوردارهستند.
کارشناس مسئول ارزشیابی اسناد آستان قدس رضوی اضافه می کند: اکثر مدایح ومراثی نگهداری شده در مرکزاسناد آستان قدس رضوی مربوط به مدیحه سرایان مشهور مناطق خراسان ، آذربایجان، اصفهان و....می باشد و اسناد ارزشمندی همچون حکم محمدعلی میرزا ولیعهد مظفرالدین شاه مبنی بر تفویض منصب معین البکاء به شخصی به نام میرزاحسن جهت تعزیه خوانی درتکیه دولتی آذربایجان ونیز عکس های بسیار قدیمی ونفیس ازمراسم عزاداری وشبیه خوانی درنقاط مختلف ایران ازدوره قاجار وپهلوی برغنای اسناد مربوط به سیرعزاداری درایران افزوده است.وی درپایان اظهارمی دارد: مرکزاسناد آستان قدس رضوی جهت غنی ترشدن این مجموعه گرانبها و نیزدراختیارقراردادن این اسناد نفیس به مورخان وپژوهشگران مذهبی، آمادگی خود را برای جذب اسناد قدیمی نوشتاری وتصویری مربوط به مراسم عزاداری،سوگواری وشبیه خوانی ازطریق اهداء، وقف وخرید اعلام می نماید ..