ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

عباس امانت دبیر ارشد بخش مطالعات ایران مرکز مک میلان دانشگاه ییل

نیسی

پنجشنبه 2 خرداد 1392 ساعت 11:51 PM
عباس امانت، دبیر ارشد بخش مطالعات ایرانی مرکز مک میلان دانشگاه ییل گفت : «در پایان قرن ۱۸ میلادی پس از یک دوره ۷۵ ساله منازعات داخلی، ایران گرفتار بحران های سیاسی، نزاع های ایلیاتی شدید و از دست دادن جمعیت زیادی در پایتخت (اصفهان) و شهرهای بزرگ دیگر شد.»

بنا بر گفته آقای امانت، ایرانیان به ثبات سیاسی نسبی که در دوران قاجاریه برقرار شد توجه زیادی نمی کنند: «انسجام ایرانی را که امروز می شناسیم، مدیون آغا محمدخان قاجار هستیم. او علیرغم خشونت هایی که در جنگ های مختلف به کار برد، از دیدگاه مورخان آن دوران، قهرمان ایران به شمار می رفت. علیرغم آغاز جنگ های عقیدتی، در دوران او ایران از جنگ های داخلی تا اندازه زیادی بری ماند.»

عباس امانت می گوید انتقال فرهنگی که در واقع مدیون دوره زندیه است در یک دوره ۳۰ ساله در نیمه قرن هیجدهم در پایتخت وقت – شیراز - فرهنگ هنری و ادبی ایران را تغییر داد: «قاجاریه این میراث را به تهران و تبریز منتقل کرده و در آنجا آن را رشد دادند.»

«بیشتر آن خاندان های بزرگ فقها و اهل حدیث در پایان دوران صفویه با شروع دوره افغان ودوره نادری از اصفهان و شهرهای دیگر پراکنده شدند و عده زیادی از آن ها به عتبات رفتند. عده ای چون خاندان مجلسی یا ساکت شدند و یا نفوذی را که دولت به آن ها داده بود از دست دادند. به این ترتیب یک نوع آزادی فرهنگی در قرن ۱۸ میلادی پیدا شد و ایران علیرغم یک دوران سیاسی مشکل از لحاظ فرهنگی توانست دوران آزادی را تجربه کند.»

«علی رغم انعقاد معاهده های منحوس گلستان و ترکمانچای و از دست دادن بخشی از ولایات سرزمین قفقاز، دوران پادشاهی قاجار موقعیت آزادتری از نظر تداوم و تحول میراث فرهنگی برای ایرانیان به وجود آورد.»

http://www.bbc.co.uk/persian/arts/2013/05/130523_l41_art_amanat_lecture.shtml

ناصرالدین جوان، اثر میرزا ابوالحسن غفاری، (۱۲۲۹ ه.ق. - ۱۲۸۳ ه.ق.) معروف به صنیع‌الملک و عموی کمال الملک

http://wscdn.bbc.co.uk/worldservice/assets/images/2013/05/23/130523160629_b_624x351_bbc_nocredit.jpg
پاسخ:
به تر بود ابتدا تبرریز و  تهران و شیراز را پیدا می کردند.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد