ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

متن کامل پیام آیت الله سید علی خامنه ای به کنگره بزرگداشت سعدی

بنده خدا

سه شنبه 3 اردیبهشت 1392 ساعت 3:59 PM
نظر رهبر معظم انقلاب در مورد سعدی
http://qudsonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=117247&Titr=%D9%86%D8%B8%D8%B1%20%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%20%D9%85%D8%B9%D8%B8%D9%85%20%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF%20%D8%B3%D8%B9%D8%AF%DB%8C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آمون : این هم محتوای خبری لینک :  

 

 

 

نظر رهبر معظم انقلاب در مورد سعدی

بزرگداشت عارف و شاعر بزرگ ایران سنتی است که از سال 81 آغاز شد و هر ساله برنامه‌های بسیاری با یاد شیخ اجل در شیراز و سراسر ایران و جهان برگزار می‌شود.


به گزارش  خبرنامه دانشجویان ایران، هفته اول اردیبهشت طی چند سال گذشته به عنوان بزرگداشت سعدی شیرازی لقب گرفته است؛ این بهانه ی خوبی شد که پیام رهبر معظم انقلاب در سال 63 -به عنوان رئیس جمهور انقلاب- به کنگره‌ى بزرگداشت این شاعر را مورد بازخوانی قرار دهیم.

 

حضرت آیت الله خامنه ای در قسمتی از این پیام آورده بودند: تجلیل سعدى، تنها تجلیل شعر و نثر شیوا نیست، تجلیل اخلاق و حکمت و معرفت بلیغ و رسا نیز هست، و در این دوران که انقلاب مبارک اسلامى پهنه‌ى زندگى ما مردم ایران زمین را قلمرو ارزشهاى اسلامى ساخته، و حکمت و معرفت را در جایگاه شایسته‌ى خود نشانیده، به جاست که ذکر جمیل سعدى بر زبان ارزش‌گزاران آن ارزشها و یاد او در خاطر رهروان آن وادیها مکرر و مؤکّد گردد.

 

برگزارى کنگره‌ى بزرگداشت شاعر و نویسنده‌ى بزرگ پارسى مصلح‌الدین سعدى شیرازى از جمله‌ى شایسته‌ترین اقدامات در عرصه‌ى ادب و فرهنگ انقلابى این روزگار است.

 

تجلیل سعدى، تنها تجلیل شعر و نثر شیوا نیست، تجلیل اخلاق و حکمت و معرفت بلیغ و رسا نیز هست، و در این دوران که انقلاب مبارک اسلامى پهنه‌ى زندگى ما مردم ایران زمین را قلمرو ارزشهاى اسلامى ساخته، و حکمت و معرفت را در جایگاه شایسته‌ى خود نشانیده، به جاست که ذکر جمیل سعدى بر زبان ارزش‌گزاران آن ارزشها و یاد او در خاطر رهروان آن وادیها مکرر و مؤکّد گردد.

 

این‌جانب فراهم آوردگان و دست اندرکاران این مجمع تحقیقى و ادبى و هنرى را صمیمانه سپاس مى‌گویم، و این ابتکار را بزرگ و ارجمند مى‌شمارم.

 

بى‌شک سعدى یکى از پایه‌هاى بناى استوار ادب پارسى و محصول شعر و نثر و تشکیل‌دهنده‌ى یکى از برازنده‌ترین اندامهاى پیکره‌ى شکوهمند فرهنگ کنونى ماست. پند سعدى که مایه گرفته از معارف قرآن و حدیث است همواره نقش زرین خاطر پندآموزان، و زبان فصیح و صریح او، رازگشاى گنجینه‌هاى معانى براى دلهاى جوینده و مشتاق بوده است. و امروز مانند همیشه عزیزترین هدیه‌ى احباب سخن و ارباب خرد را مى‌توان در بدایع طیبات دیوان او و زیباترین گلهاى اندیشه‌ى بشرى را در گلستان مصفاى نظم و نثر او جست و یافت.


 

شرف سعدى بر بسیارى از سرایندگان پارسى از آن است که قدر سخن را نشکسته و آن را دست مایه‌ى تقرب و ارتزاق نساخته است. بسى اندک‌اند زبان آورانى که گوهر آسمانى سخن را در پاى اهریمنان زمانه نریخته و تیغ ستم را بدان صیقل نداده باشند. سعدى یکى از این نادرگان است که اگر گاه زبان به ستایش گشوده، در ساغر زرین مدح خود جز داروى شفا بخش و گاه تلخ پند و اندرز نریخته است.

 

شعر و نثر فاخر این جهاندیده‌ى انسان شناس صادق، همواره پیامى را با خود حمل کرده است، یا از منبع وحى و گنجینه‌ى قرآن و حدیث و یا از پرتو دل و احساس صاف و بى‌غش خود او.

 

شیوه‌ى سخن بى تکلف و شفاف او نیز امتیاز دیگر این آموزگار بزرگ مردمى و محبت است. کلام او چون جوى آب زلالى، ذره ذره‌ى جان مستمع را سیراب مى‌کند و بى‌هیچ غبار تصنع، بر دل او مى‌نشیند. بسیارند آنها که در هر دو قلمرو نظم و نثر، سمند فصاحت تاخته‌اند، اما فقط سعدى است که شعرى روان چون نثر و نثرى آهنگین چون شعر پدید آورده و آمیزه‌ى شگفت آورى از مضمون و ترکیب و معنى و لفظ در هر دو عرصه فراهم ساخته است.

 

بارى اینک، بهانه‌اى براى ابراز شیفتگى به این سخن ساز معنى‌پرداز فراهم آمده و به جاست که کلام او که قرنها خاطر حزین و شاد را به خود مشغول کرده و از عشق و جوانى تا ضعف و پیرى را در بر گرفته و آداب صحبت را به پیر و برنا آموخته و رازهاى تربیت را براى عالم و عارف گشوده، امروزه حد آن نگهداشته و حق آن گزارده شود و این حق‌گزارى بدون معرفت درست او، ممکن نخواهد شد.


این کنگره باید گوشه‌هاى ناشناخته‌ى شخصیت سعدى و درخشندگى هنر او را بشناساند و راه بهره‌جویى نسل انقلابى امروز از این گنجینه‌ى قیمتى را هموار سازد. شایسته‌ترین تجلیل سعدى همین است و جمهورى اسلامى این را براى همه‌ى چهره‌هاى جاودانه‌ى هنر و ادبیات سالم مردمى، کارى لازم و وظیفه‌اى حتمى مى‌شناسد.


 

ادبیات انقلاب بر آن نیست که بناى فرهنگ و ادب تاریخى این کشور را از جاى برکنده، به جاى آن چیزى از نو تدارک بیند.

 

گذشته‌ ادب و هنر ما، میراث ارزشمندى است که باید ادبیات انقلاب را مایه توان ببخشد. مشعل هدایت‌گر شعر و هنر انقلابى، بر بام این قلعه‌ى شکوهنده‌ى استوار خواهد توانست تا همه‌جاى آفاق هنرپذیر و سخن‌شناس را بپوشاند و نور افشانى کند. اگرچه در این میان سعدى شیراز از آن رو که غالباً زبان و دل را پر بار از ارزشهایى مى‌داشته که امروزه به برکت انقلاب، فضاى زندگى مردم را فرا گرفته است، از امتیازى ویژه برخوردار است، لیکن حمایت از آفرینشهاى شعرى و هنرى در نظام جمهورى اسلامى، چیزى الهام گرفته از قرآن و روش پیامبر خدا و پیشوایان معصوم علیهم السّلام است. و انقلاب اسلامى در محتواى خود جانب دار و حق گزار هنر و ادبیات است.

 

ادبیات و هنر به عنوان زبانى براى تعبیر بالاترین اندیشه‌هاى اسلامى در سراسر تاریخ اسلام جایگاهى ممتاز داشته و امروز نیز باید داشته باشد.

 

شکى نیست که انقلاب؛ سمت ادبیات و هنر را تغییر مى‌دهد و آن را در جهتى که پسندیده و مقبول است مى‌افکند این به نوبه خود شاعران و هنرمندان و ادیبان را به آنان که این دگرگونى بنیادین را برمى‌تابند، یا لااقل با آن به خصومت بر نمى‌خیزند، و آنان که از سر دشمنى و عناد با چرخش انقلابى شعر و ادب مى‌ستیزند، تقسیم مى‌کند. این ماجراى همیشگى تحولات اجتماعى در همه جاى جهان بوده و اکنون نیز هست، ماجرایى که در این انقلاب شکوهمند اسلامى ما نیز تکرار شد، و کسانى را درباره‌ى سرنوشت هماوایى هنر و ادب با این انقلاب دچار تردید و نگرانى ساخت. حقیقت آن است که انقلاب مخصوصاً آن‌جا که متکى بر ذهن و دل و تلاش توده‌هاى انسانى است خود زاینده‌ى شعر و ادب و هنر است زیرا که اینها همه مقولاتى انسانى و مردمى‌اند.

 

هرجا مردم هستند ادبیات هست و شعر و هنر است و آن چنان هست که مردم مى‌اندیشند و مى‌خواهند و هر چه جز آن است نه دل نشین است و نه ماندگار. انقلاب اسلامى ما علاوه بر این، فرآورده‌هاى ذهن و دل انسان را حرمتى عظیم مى‌نهد، زیرا به انسان اعتقادى عظیم دارد، از این روى حرکت ادبیات و هنر در جامعه‌ى انقلابى ما علیرغم قدرناشناسى و ناسازگارى برخى از سرایندگان و سازندگان بریده از مردم به توقف و رکود نینجامید، و رو گردانى آنها که نخواستند جوشش انقلابى مردم را بشناسند و ارج نهند، به خمود و سکون این جوشش نرسید.


 

جوانه‌هاى ادب و هنر انقلابى در همان جهت که سرانگشت انقلاب اشارت مى‌کرد، روییدن گرفت و بسیارى از آفرینندگان سخن به نداى انقلاب پاسخ گفتند و ما براى هنر و ادبیات فارسى آینده‌اى با شکوه‌تر و شیواتر از همیشه را انتظار مى‌بریم.

 

نکته‌اى که ذکرآن را مفید مى‌شمرم آن است که انقلاب براى حرکت سازنده‌ى خود در انتظار این و آن نمى‌ماند. این رهروانند که براى جدا نماندن از قافله‌ى حیات و کمال باید گرودنه‌ى انقلاب را در یابند و بدان چنگ زنند، صلاى انقلاب به همه‌ى سرایندگان و نویسندگان و هنرمندان در حقیقت، دعوت به رستگارى و جاودانگى است، و این محصول تجربه‌هاى همیشگى تاریخ است.

 

در پایان سخن بار دیگر از فراهم آوردگان این کنگره بزرگ سپاسگزارى کرده، به همه‌ى میهمانان ایرانى و خارجى، حضور در این مجمع را خوش آمد مى‌گویم و توفیق همه را از خداوند متعال مسألت مى‌کنم.

 

سید على خامنه‌اى

رئیس جمهورى اسلامى ایران

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 117247

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد