ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

عجیب ترین قبرستان مذهبی ایران در شرق ایران با سنگ قبرهای عجیب

یه دوست

دوشنبه 5 فروردین 1392 ساعت 00:44 AM
فرزانه با بیان اینکه باید به شرقی ترین نقطه سفر کنید تا بتوانید عجیب ترین قبرستان ایران را ببینید افزود: قبرستانی که با سنگ های عمودی خاکستری و حکاکی های عجیب و غریب این سنگ ها، عنوان اولین قبرستان مسلمانان ایران را با خود یدک می کشد

وی تصریح کرد: بنا بر روایت‌ها، در روستای سفیدچاه رسم بوده است که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آنها حکاکی می کردند در حالی که پس از مرگ آخرین بازمانده‌ سنگ‌تراشان و حکاکان مصیب‌محله، عمر حکاکی روی سنگ‌ها نیز به پایان رسیده و درگذشتگان جدید روستا، با سنگ های امروزی دفن می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه نخستین قبرستان مسلمین در ایران ، قبرستانی عجیب با قدمت ۱۲۰۰ ساله با نقش‌های عجیب‌ روی سنگ‌هایش در روستای سفیدچاه واقع است گفت: قبر ملک بادله حاکم شمال در این گورستان قرار دارد و همچنبن ابراهیم، منصور و عبدالرحمن سه فرزند امام موسی‌ابن جعفر(ع) و چندین تن از سادات مرعشی که روزگاری در آمل حکومت می‌کردند در سفیدچاه مدفون شده‌اند.

فرزانه یادآور شد: ضریح چوبی امام‌زاده که با گنبد نقره‌گونش در دل این دره زیبا می‌درخشد بنا بر نوشته‌ی کنده‌کاری شده‌اش ۸۴۰ سال قدمت دارد.

وی ادامه داد: سفیدچاه که به روایتی قبر حاج جرجیس سفیدجایی، سفیدجا و در روایت‌های دیگر اسپ ِچاه، اسپ ِ تن و روبار نامیده شده در دره‌ای میان کوه‌های هزارجریب از رشته‌کوه همیشه باشکوه البرز، در گلوگاه واقع است .

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: سنگ قبرهای محرابی گورستان تاریخی سفید چاه، دارای تصاویر نمادین ایرانی است که مفاهیم پیچیده زندگی، مرگ و رستاخیز را در خود نشان می دهد.

فرزانه تصریح کرد: خانه رسولی در روستای تیله نو ، جَر(خندق)کلباد در کیلومتر 2 جاده قدیم گلوگاه-گرگان جنب قبرستان بهشت رضا(ع) به شماره ثبت20282 ، بنای قدیمی حمام در روستای ریحان آباد به شماره ثبت:20690، گورستان اسلامی و امامزادگان ابراهیم، منصور، رحمان سفیدچاه در کیلومتر 43 جاده گلوگاه – دامغان در روستای سفیدچاه واقع شده است.

http://www.fardanews.com/fa/news/253667/%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%82%D8%A8%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86
پاسخ:
مطلب تکراری است.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد