سلام به استاد و دوستان.
این عکس جدید و بزرگ از کتیبه ی بیستون را ببینید:
http://bcbprogramer4.persiangig.com/image/7956969.jpg
نقوش مربوط به اسیران، فرسوده تر از نقش داریوش و دو همراهش هستند.
در حالی که در قسمت اسیران، فقط یک قسمت تعمیر شده (با تعویض سنگ) در نقش اولین اسیر از سمت چپ وجود دارد، با کمال تعجب، داریوش و هر دو همراهش و نیز نقش فروهر، همگی دارای این تعمیر سنگ هستند.
نکته اینجاست که اگر نقش داریوش و دو همراه او و نیز فروهر را کهن بدانیم، آن گاه این سوال به ذهن می آید که چگونه حجاران، درست در قسمتی که باید بیش از همه مراقب کار خود می بوده و نقش سالم تری تحویل می داده اند، این چنین بی احتیاط عمل کرده اند؟
شاید بهترین تفسیر این باشد که بگوییم این ها حجاری هایی جدیدند و چون حجاران جدید مانند حجاران قدیم تحت فشار نبوده اند، در کارشان احتیاط لازم را نکرده اند.
زیرا طبیعی نیست که نقوش جدید، هم سالم تر باشند و هم همه ی آن ها دارای تعمیر سنگ!