ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

بیماریزایی چربی در موجودات و ایجاد انسداد عروقی؛ انسان، حیوانات

موومان

سه شنبه 19 دی 1391 ساعت 09:48 AM
عرض کردم که: «حیوانات آبزی مانند ماهی، کوسه و نهنگ به علت نیاز به عایق بندی بدنشان در مقابل آب و سرما، عموما بدن چربتری نسبت به موجودات خشکی زی دارند». مارماهی مورد اشاره ی شما نیز که نوعی ماهی است از این قاعده مستثنی نیست و بدنی چرب دارد.

اکنون قدم بعدی پاسخ به این پرسش بنیادین شماست که: چرا اعضای حساسی مانند قلب و کبد در حیوانات با تجمع چربی بالا آسیب نمی بینند؟ برای پاسخ، ابتدا یک مثال مقایسه ای بین دو حیوان می آورم.

همه ی ما کم و بیش با جگر گوسفند و کیفیت آن آشناییم. جگرسیاه گوسفند غذایی مطبوع برای بسیاری از ماست و کیفیت بافت آن را در دستان و دهان خود تجربه کرده ایم و از میزان تقریبی چربی موجود در آن باخبریم.

از سوی دیگر، امروزه در داروخانه ها بسته های قرصی با مارک “Seven Seas” عرضه می شود که دارای قرصهای بیضوی شکل ژلاتینی شفاف و زرد رنگی است که در درون آنها روغن جگر ماهی کد (Cod liver oil) وجود دارد. این روغن حاوی مواد ارزشمندی مثل چربی های غیراشباع و همچنین ویتامینهای A و D است که برای مبتلایان به مشکلات استخوانی تجویز میشود.

اکنون من از شما این سوال را میپرسم: آیا درصد چربی در جگر گوسفند و جگر ماهی کد به یک میزان است؟ واضح است که خیر. پس به این ترتیب باید به سوالات دیگری پاسخ دهیم: چرا درصد چربی در کبد این دو حیوان متفاوت است؟ و چرا درصد چربی بالا در جگر ماهی کد به او آسیبی نمیرساند؟

تفاوت در درصد چربی کبد دو حیوان، به تفاوتهای فیزیولوژیک بدن آنها برمیگردد. ماهی کد به اقتضای شرایط زیستی و عملکردی خود، محتاج تولید میزان بسیار بالای مواد چرب است. به همین دلیل نیز، فیزیولوژی سلولهای جگرش با این نیاز اساسی زیستی تطابق داشته و قادر به تحمل مقادیر فراوان چربی هستند. اما در مقابل، بدن گوسفند، فیزیولوژی کاملا متفاوتی دارد و هرگز قادر به تحمل آن میزان بالای چربی در کبد خود نیست. اگر درصد چربی در جگر گوسفند به اندازه ی جگر ماهی کد بالا رود مسلما” بیمار خواهد شد. در اینجا شما را به توضیحات آقای رهگذر قدیمی ارجاع میدهم:

«چنانچه اگر حیوانات هم چربی بیش از اندازه داشته باشند دچار بیماری و سکته می شوند (مثلا میتوان دنبال مقاله ای بنام کبد چرب در غازها بود تا مشاهده شود که حیوان هم اگر فراتر از درک غریزی خود تغذیه غلط کند بیمار و نیازمند دوا خواهد بود)».

و البته عکس قضیه هم صادق است، یعنی اگر درصد چربی جگر ماهی کد به اندازه ی جگر گوسفند پایین بیاید نیز، به طریق دیگری موجب بیماری برای ماهی کد خواهد شد. به عبارت دیگر، همانطور که جگر گوسفند تحمل افزایش چربی را ندارد، جگر کد نیز تحمل کاهش چربی را ندارد.  

در نهایت، اینکه چرا درصد بالای چربی به کبد ماهی کد آسیب نمیزند را بایستی در فیزیولوژی کبد آن حیوان جستجو کرد. همانگونه که سیستم تنفسی گوسفند و یا انسان هوازی بوده و این دو موجود قادر به تحمل آب نیستند، در حالی که آبششهای ماهی کد با زندگی در داخل آب سازگاری دارد، به همین ترتیب نیز جگر این ماهی دارای آنچنان ظرفیت بالایی از تحمل چربی است که در انسان و یا گوسفند مشاهده نمیشود.
پاسخ:
تمام این مفروضات پر از ابهام با عینیات حیات منطبق نمی شود زیرا که پزشکان حتی علت ابتلای به سرما خوردگی را نمی دانند و در این باره حتی نیاندیشیده اند که چرا دنبه بدن گوسفند ارزش حیوان را افزایش می دهد و مصرف همان دنبه انسان را دچار انسداد عروق و سکته قلبی می کند؟
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد