ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

بازتاب/انتشار اخبار سفر ناصرالدین شاه به فرنگستان و دیدار ملکه

سینا

یکشنبه 17 دی 1391 ساعت 11:06 PM
آقای سنجری. من از چاپ عکس در روزنامه های اروپا حرفی نزدم. اصلا هیچ عکسی از هیچ احدی در هیچ روزنامه اروپایی تا زمان مشخصی چاپ نشده است! حتی عکس ملکه انگلستان هم چاپ نشده است! و این یعنی امکان چاپ عکس در روزنامه ها و جود نداشته و برای همین همراه با اخبار نقاشی چاپ می کردند! احتراما به نظر نمی رسد فهم این مطلب کار خیلی سختی باشد! همانطور که گفتم بین مطلبی که استاد فرمودن و مطلبی که بنده نوشتم تناقضی وجود دارد که باید با تحقیق بیشتر حل شود.

ضمنا استاد عزیز شما به مطالبی که من نوشتم بی توجهی میکنید و فقط حرف خودتان را می زنید و از سوی دیگر از همه دعوت می کنید به نقد مطالبتان! همانطور که اشاره نمودم در این موضوع یک تناقض وجود دارد که باید با جستجو حل شود.
ضمنا من به بانک اطلاعاتی جی استور دسترسی کامل دارم ولی متاسفانه امکان لینک برای آن وجود ندارد و هر کس باید با پسورد خودش وارد سایت شود. برای همین نمی توانم لینک روزنامه های دارای اخبار سفر ناصرالدین شاه به اروپا را برای شما نمایش بدم. ولی ظاهرا بعضی دوستان مثل آقای عباس در سرچ اینترنتی خیلی استادن و خوب است این زحمت را این دوستان متبحر تقبل فرمایند.

به علاوه من در حوزه نشر تخصصی ندارم و ادعایی هم نداشتم. ولی عقلا معلوم است روی آوردن به نقاشی بجای عکس یعنی اینکه امکان استفاده از عکس وجود نداشته، وگرنه به جای نقاشی کشیدن از ملکه انگلستان و برج ایفل و کاخ باکینگهام و هزاران خبر دیگر از عکس آنها استفاده می کردند. در اینباره از بعضی دوستان متخصص در حوزه نشر سئوال کردم و آنها اینطور نظر دادن که با اختراع ترام از اواخر قرن نوزدهم امکان چاپ عکس پدید آمده و از اوایل قرن بیستم استفاده از این وسیله و چاپ عکس در روزنامه ها رواج یافته . صحت و سقم این مطلب با شما که در نشر متخصص هستید  


آقای محمد اوجال احتراما شما هم مثل اینکه مطالب را به شکل صحیح و با دقت کافی و معمول نمی خوانید. من نگفتم امکان چاپ عکس بر روی کاغذ نبوده ،‌گفتم امکان چاپ عکس در روزنامه ها وجود نداشته، به آن نشان که در تمام روزنامه ها که هزاران هزار صفحه آرشیو دارند، حتی یک عکس هم چاپ نشده و به جای عکس از نقاشی استفاده کردند! این مطلب بخودی خود گویاست و جای جدل و مباحثه ندارد. خوب حالا ما کلی عکس داریم از ناصرالدین شاه که طبق بررسی استاد همه مجعولند. از طرف دیگر روزنامه هایی را داریم که اخبار سفر ناصرالدین شاه را در اروپا منتشر کردند. خوب نتیجه این تناقض چیست؟ تنها فرض ممکن این است که آن روزنامه ها یا حداقل اخبارشان مجعول است. اما نمی توان عدم چاپ عکس ناصرالدین شاه در روزنامه ها و کشیدن نقاشی را دلیل نرفتن وی به این سفر دانست. این قعلا تنها فرض ممکن است.

متاسفانه هم استاد و هم بعضی از دوستان مثل آقای بنیان اندیش دچار این تصور غلط و باطل شدند که بنده می خواهم سفرهای ناصرالدین شاه به اروپا را تایید کنم و هر چه بگویم از نظر من هم این سفرها به دلیل عکسهای مجعول باطلند، کسی به خرجش نمی رود! همه بجای توجه به یک مطلب روشن و بدیهی یقه آدم را می گیرند، متلک می اندازند و بعد هم دعوت می کنند به نقد و گفتگو! این دیگر چه جور گفتگویی است والا من نمی دانم!
پاسخ:
کاربرد ترام در عکس های چاپی مربوط به سال ۱۸۸۰ است که با ۱۳۰۰ هجری ق مری و چند سالی مقدم بر سفر اول خیالی ناصرالدین شاه است و نمی توان کاربردی شدن ترام را دلیل فقدان عکس ان سفرها ی تصوری در نشریات اروپا دانست. صورت مسئله و سابقه شیادی در تدارکات جاعلانه برای هر دوره از تاریخ ایران، خود به ترین راه نمای هر طالب حقیقتی است.: آرشیوها از ورود ناصرالدین شاهی به اروپا خبر می دهند که شخص او را در تهران و عکسی از سفرهای اش را در ارشیوهای  قاجار پیدا نمی کنیم؟! ایا برای انان که ۷۰ سال پیش در نقش رستم کتیبه ساسانی نقر می کنند تولید چند خبر نادرست دشوار است؟!
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد