ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

لزوم تفسیر آیات روشن قرآن و تاویل و توضیح ابهامات متن قرآن کریم

علی

یکشنبه 14 آبان 1391 ساعت 2:10 PM
با سلام
جناب محمد اوجال، نیازی به رفتن به قم نیست، اگر شما به قران مراجعه کنید، خداوند متعال می فرماید که : :( فان تنازعتم فی شی فردوه الی الله و الرسول).
جناب محمد اوجال، نظر شما درباره آیات ناظر به حجیت داوری پیامبر(ص) و برابری اطاعت از پیامبر با اطاعت الهی و لزوم تمسک به تمام آموزه های پیامبر چیست؟ آیا این آیات استقلال سنت به عنوان دومین منبع شناخت دین نیست؟ به عنوان مثال اگر هر آنچه پیامبر اسلام به مردم فرموده است، در قران آمده باشد،  دیگر ضرورتی ندارد که اطاعت ایشان به طور جداگانه برابر با اطاعت خداوند دانسته شود.(مَّن یُطِع الرَّسولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَن تَوَلى فَمَا أَرْسلْنَک عَلَیْهِمْ حَفِیظاً) و شرط و نشانه محبت به خداوند پیروی از پیامبر اعلام شود.( قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونى یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکمْ ذُنُوبَکمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ). و بر تمسک به تمام آموزه های پیامبر تاکید شود.(وَ مَا ءَاتَاکُمُ الرَّسولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شدِیدُ الْعِقَابِ)و و اگر قرآن کریم خود به تنهایی پاسخ گوی همه نیاز ها بود و تنها منبع شناخت دین محسوب می شد، معنا نداشت که خداوند متعال به هنگام منازعات، مردم را ملزم به مراجعه به الله و رسول کند.(فَإِن تَنَزَعْتُمْ فى شىْءٍ فَرُدُّوهُ إِلى اللَّهِ وَ الرَّسولِ ).
بر این اساس قران به خاطر ویژگی های خود مثل معنا گستری، توصیف محوری، چند معنا رسانی همزمان، اجمال گویی و ... نیاز مند تفسیر و تبیین است( البته برخی از ایات قران را می توان به کمک خود قران نیز تفسیر شود). و این تفسیر طبق ایه 44سوره نحل به پیامبر واگذار شده است.
پاسخ:
آقای علی. معنای مستقیم تفسیر و تبیین، نیازمند کردن خداوند به همکاری این و آن بنده خود، برای توضیح آیات قرآن و درس آموزختن به باری تعالی در  بیان مطالب است. بی هودگی تفسیر علاوه بر دخالت فضولانه در بیانات الهی، ربودن اعتقاد و ایمان قرائت کننده است که در گزینش مفاهیم مردد و بلاتکلیف می ماند. پیشنهاد می کنم سری هم به آیه هفتم سوره آل عمران بزنید و جایگاه مفسر و تاویلگر را در نزد خداوند ملاحظه کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد