جناب استاد
سلام
به نظر می رسد هیچ نشانه ایی در قران یافت نمی شود که بتوان بر اساس آن کلمه زکات را یک نوع پرداخت مالی به حساب آورد. به خصوص با تعریف و موارد کنونی متعلق به!
حتی می توان شواهدی در قران ارائه کرد که نشان می دهد زکات معنای دیگری جز پرداخت مالی دارد. فی المثل در ماجرای یحیی در سوره مریم قران از وی با عنوان زکاه یاد می کند.
عدم تعیین حدود پرداخت و نوع و چگونگی آن نیز دلایل دیگری برای اثبات این نظر است . قرآن وقتی سخن از پرداخت مال دارد حدود و مقدار آن و نیز مقصد آن را تعیین می کند. در خمس تعیین می کند . در موضوع صدقه و انفاق نیز وقتی از پیامبر می پرسند چه چیز را انفاق کنیم خداوند مقدار و نوع و شیوه ان را تعیین میکند. مثلا می فرماید : قل العفو( اضافه را پرداخت کنید) یا می فرماید : (حتی تنفقوا مما تحبون)
درباره زکات هیچکدام از این موارد نیست .. شاید بتوان زکات را با کلمه تزکیه هم سنخ دانست و آن را در کنار صلاه به معنای پاکی دانست.
تا نظر استاد بزرگوار چه باشد.
آرزوی صحت و سلامت برای شما دارم. در پناه الله