محمدرضا نیسی
یکشنبه 23 مهر 1391 ساعت 1:52 PM
سلامعلیکم
آقای جمال شبیشاوی
همین طور است که میفرمائید. قضیه عاشورا علاوه بر اضافات تاریخی متأخر به یک کارناوال چند روزه تبدیل شده که در آن به عزاداری در آغاز سال نوی مسلمین میپردازند
در حالیکه همه ملتهای دیگر در آغاز سال نویشان به جشن و شادی و دید و بازدید و تبریک سال نو مشغولاند
محمد اوجال
یکشنبه 23 مهر 1391 ساعت 2:11 PM
سلام
ضمن تشکر از آقای abbas به خاطر لینک زیر:
http://txlady706.wordpress.com/2010/03/29/passover-pesach-is-celebrated-by-jews-and-muslims-celebrate-ashura/
یادآوری این نقل از کتاب "تاریخ نامه بلعمی" هم خالی از لطف نیست:
«و چون پیغمبر به مدینه آمد به ماه ربیع الاول اندر و آن سال بگذشت، دیگر سال به ماه محرم اندر و جهودان را دید روز دهم محرم که روزه داشتند، و این روز را روز عاشورا خواندندی. پیغمبر علیه السلام پرسید که این چه روزی است شما را؟ ایشان گفتند که این آن روز است که خدای تعالی فرعون را در دریا غرق کرد و موسی برهانید، و آن روز موسی علیه السلام روزه گرفت شکرانه ی آن را. و سنت است ما را این روزه داشتن هر سالی. پس پیغمبر علیه السلام مسلمانان را بفرمود تا آن روز روزه داشتند، و گفت من سزاوارترم به سنت برادرم موسی بن عمران، پس پیغمبر ترسایان را دید که پنجاه روز روزه داشتند. پیغمبر را علیه السلام آرزو آمد که اندر شریعت او این روزه بود. پس چون ماه شعبان به آخر آمد خدای عز و جل روزه ی ماه رمضان داشتن فرض کرد... چون دیگر سال محرم اندر آمد و روز عاشورا ببود، پیغمبر بفرمود که روزه دارند و مردمان بداشتند...»
(بلعمی، تاریخ نامه، ص ۱۰۵- ۱۰۷، در مقدمات جنگ بدر)
آمون : منظور این یادداشت است:
یکشنبه 23 مهر 1391 ساعت 04:44 ب.ظ