ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

وام،قرض، ربح، سود،بهره بانکی،کارمزد و نزول خواری بانکداری اسلامی

صادق

شنبه 8 مهر 1391 ساعت 4:40 PM
سلام استاد. مطلب زیر سئوال از رهبری ایران آیت الله خامنه ای به همراه پاسخ ایشان در هفته نامه صبح صادق(هفته نامه سپاه) به شماره 565 و در تاریخ دوشنبه 12شهریور در قسمت "شمیم شریعت"و با عنوان بانکداری بدون ربا درج شده است.
آیا بهره ای که بانک های جمهوری اسلامی از مردم در برابر وام هایی که به آنان میدهند، حلال است؟
پاسخ معظم له:
اگر این مطلب صحیح باشد که آنچه که بانک ها برای ساخت یا خرید مسکن و امور دیگر به مردم میدهند به عنوان قرض است، شکی نیست که گرفتن بهره در برابر ان شرعا حرام است و بانک حق مطالبه ان را ندارد،ولی ظاهر این است که بانک ها آن را به عنوان قرض نمیدهند،بلکه عملیات بانکی از باب معامله تحت عنوان یکی از ععقود معاملی حلال مثل مضاربه یا شرکت یا جعاله یا اجاره و مانند آن است.بطور مثال بانک با پرداخت قسمتی از هزینه ساخت خانه در ملک آن شریک میشود و سپس سهم خود را با اقساط مثلا 20ماهه به شریک خود میفروشد و یا آن را برای مدت معینی وبه مبلغ خاصی به او  اجاره میدهد،درنتیجه این کار و سودی که  بانک از این قبیل معاملات به دست می آورد اشکال ندارد و این نوع معاملات ارتباطی با قرض و بهره آن ندارد.

استاد عنایت کنید بفرمایید پاسخ آیت الله خامنه ای درست یا خیر در صورت ایراد داشتن لطفا موارد اشکال را بیان فرمایید. سپاسگزاریم
استاد قصد اصرار بدون اطلاع نداریم ولی در مورد موضوع جنگ به زودی منتظر مطلب شما باشیم؟
پاسخ:
آقای صادق. نظر ایشان با توضیحات همراه برای من با آن که دقایق روش ها را نمی دانم قابل درک است، اما نکته در این مشارکت ها آن است که یکی از شرکا، یعنی بانک، هرگز در ضرر این معاملات شریک خوانده نمی شود. درباره موضوع جنگ نیز به کندی مشغولم، چرا که اسناد مربوط به آن راپیدا نمی کنم.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد