ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

یهودیان آنوسی بالیوود هندوستان و راج کاپور و دختر شایسته و رقاصی

naina pagwan

شنبه 21 مرداد 1391 ساعت 12:12 PM

سینمای هندوستان و پیشینه یهودی آن

تا دهه 1920 بالیوود هنرپیشه زن نداشت. هنرپیشگی حرفه شایسته ای برای زنان در جامعه هندو-مسلم هند محسوب نمی شد.بنابراین مردان با پوشیدن ساری نقش آنها را ایفا می کردند.
سرانجام زنان از راه رسیدند.ولی آنها هندو یا مسلمان نبودند.   
آنها یهودی بودند.خانواده های یهودی ساکن هند از طایفه Bene Israel و Baghdadis  و cochin در مقایسه با هندی ها لیبرال تر بودند و زنانشان با پوستی روشنتر مناسب ایفای نقش جلوی دوربین. اولین آنها susan salomom  با نام هنری "فیروزه بیگم" بود. بعد از او ruby meyers  بانام هنری "سولچنا " (هر دو بازیگر فیلم های صامت)- بعد patient cooper (بازیگر اولین فیلم رنگی سینمای هند) که بعدها در پاکستان همسر یک تاجر چای با نام فامیل اصفهانی شد. بعد از او esther abrahams با نام هنری "پرامیلا"  که  به عنوان اولین "دختر شایسته هند "شناخته شد. بعد Roz Ezra  (نوه او الان تدوینگر و کارگردان است)و  Florence Ezekiel با نام هنری "ندیرا"(بازیگر نقش های منفی ). گفته میشود مادر zeenat aman نیز یهودی بوده.
سهم یهودیان در بالیوود به این زنان ختم نمی شود. وقتی صدا وارد صنعت سینمای هند شد دایالوگ و موسیقی متن اولین فیلم را یک یهودی به نام "جوزف پنکار دیوید"  از طایفه Bene Israel نوشته بود.به کارگردانی یک زرتشتی به نام اردشیر ایرانی .بزرگترین طراح رقص سینمای هند تا به امروز یک یهودی به نام "دیوید هرمان" است. همان کسی که راج کاپور به شدت به کار کردن با او اظهار تمایل میکرد.(برادرش بابا هرمان هم کار او را ادامه داده) شرح حال نویس خانواده مشهور کاپور روزنامه نگار و مورخ مشهور سینما و مرد دست راست راج کاپور"بانی روبن" هم یک یهودی بود. وهمچنین "دیوید آبراهام چولکار" هنرپیشه مرد که در بیش از صد فیلم از دهه 50 تا 70 میلادی ایفای نقش کرد.

گفته میشود در امد ماهانه سولچنا 5000 روپیه بوده که خیلی بیشتر از درامد فرماندار شهر بمبئی بود و همین موضوع یک بار مناظره ای را در پارلمان هندوستان به وجود اورد. او همچنین از معدود افرادی بود که در آن زمان صاحب شورولت 1935 بود. اما در دهه 1940 شهرت او کم رنگ تر شد و " پرامیلا " یک یهودی دیگر جای اورا گرفت . او در 1947 عنوان miss india را از آن خود کرد وبیست سال بعد دخترش "نقی جهان" همین عنوان را برد. پسر او "حیدر علی "الان هنرپیشه و نویسنده متن سینمای هند است.
اولین رئیس بنیاد سینمای هند Ezra Mir هم یک یهودی بود.
یهودیان امروز سینمای بالیوود:
shilpa shetty---- juhi chawla---- lurra dutta ----benjamin gilani---- Helen----Raphael david satamkar----Hanoch satamkarو .....
نکته قابل توجه اینکه این یهودیان در صنعت سینمای هندبا نام واقعی خود حضور نداشتند و از stage name  یعنی نام سینمائی استفاده میکردند. اما مسئله اینجاست که اکثر این نامهای هنری جعلی را از نام مسلمانان هند برداشته بودند و مردم هندوستان هنوز هم فکر می کنند که این هنرپیشه ها نه یهودی که مسلمان هستند.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد