ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

مشخصات تعدادی از خانواده های یهودی هندوستان و کنیسه های جهودان

naina pagwan

شنبه 21 مرداد 1391 ساعت 03:08 AM
هندوستان میراثی از چهار گروه مجزای اقوام یهودی دارد.

1- the Bene Israel  که بیشتر ساکن ایالت مهاراشترا بودند.بعدها مرکز تجمعشان به بمبئی دهلی قدیم احمدآباد کراچی و پونا هم رسید.زبان بومی آنها مراتی بود.آنها از طریق انتشارفرهنگی و سنتی در محیط زندگی خود در جامعه جذب وبه چشم نمی آمدند.آنها از نظر چهره و لباس شبیه بقیه مراتی زبان های هند هستند در زمان حاکمیت انگلیس به مقام های بالا رسیدند و در آمد آنها چند برابر غیر یهودی های هند بود
از خانواده های معروف طایفه Bene Israel خانواده satamkar است.این خانواده اهل روستای satamba (در زبان مراتی به معنای هفت انبه)در ایالت مهاراشترا در جنوب بمبئی بودند.کار آنها از ابتدا روغن کشی از نوعی کنجد به نام til بود.بومی های منطقه به این خانواده لقب( شنیوار تلی= روغن کش های شنبه) داده بودند.به این دلیل که آنها روزهای شنبه از حاضر شدن در محل کار امتناع می کردند.
از اواخر قرن 18 و قرن19 میلادی یهودیان Bene Israel وارد کارهای دولتی-ارتش پست راه اهن و ...شدندو از آن زمان در همه جای هندوستان و حتی پاکستان پراکنده اند.از دهه 1960 به بعد بسیاری از اعضای این خانواده به اسرائیل امریکا و اروپا مهاجرت کردند.امروزه آوازه شهرت ان خانواده به عنوان سرمایه داران معروف از مرزهای برزیل هم شنیده میشود.ولی آن عده از فامیل "ستمکار" که در هند باقی مانده اند بیشتر در صنعت سینمای هند.تدریس موسیقی و رقص کلاسیک هندی مشغول کارند
2-the Baghdadis  در اواخر قرن هجدهم دسته بزرگی از یهودیان ازمنطقه سوریه یمن عراق ترکیه ایران افغانستان به شمال هند و کشمیر مهاجرت کردند و بعدها ساکن بمبئی و کلکته شدند.اولین نسل یهودیان کلکته در خانه عربی حرف میزدند ولی بعدها انگلیسی جای آن را گرفت.یهودیان بغدادی شبکه بازرگانی خود رااز بغداد به سورات بمبئی و کلکته و بعدها به سنگاپورهنگ کنگ گسترش و سرانجام به ‍ژاپن رسیدند.هندی ها بسیار بردبار بودند و آنها احساس می کردند که در خانه خود هستند.از دهه 1940 به بعد جمعیت آنها کاهش یافت بسیاری از آنها اکنون در اسرائیل زندگی می کنند.از معروفترین خانواده های یهودیان بغدادی خانواده david sassoon است.او در اوایل قرن 19 با خانواده اش به بمبئی آمد و کمپانی خود را تاسیس کرد که بعدها تبدیل به شرکت قدرتمندی شد که می توانست همه شرکت های دیگر شهر را متقاعد و تحت نفوذ خود درآورد.به مرور زمان طلا و نقره ابریشم صمغ ادویه تریاک کتان پشم گندم و هر چه که میشد از دریا رد کردمارک کمپانی ساسون را در شهرهای اطراف و در کشورهای منطقه برخود حمل میکرد.انها در تجارت تریاک با چین و ژاپن به سود هنگفتی رسیدند . هر چند که دولت چین بار تریاک راتوقیف میکرد ولی کمپانی ساسون میدانست آنرا چه طور وارد چین کند.
شرکت ساسون با ثروت باد اورده خود بعدها در کارهای خیرخواهانه بسیاری در هندشرکت کرد.ساخت دو کنیسه در هند. ساخت لنگرگاه ساسون- کتابخانه ساسون- بیمارستان ساسون- موسسه و مدرسه و...قبر دیوید ساسون اکنون در قبرستان یهودیان شهر پوناست.
3-the sephardic jews یهویان سفید پوست که از اروپای غربی ازهلند اسپانیا و.. به هند مهاجرت کردند . زبان بومی آنها ladino بود .هندی ها به آنها لقب (pardesi jews) داده بودند. پردسی در زبان هندی به معنای غریبه -خارجی است.در  مدراس آخرین قبر قبرستانشان تاریخ 1997 را دارد.ظاهرامدت های مدیدی به تجارت مرجان با اروپا مشغول بودند و اکثر آنها در خیابان" تاجران مرجان" که هنوز هم وجود دارد زندگی می کردند.
4-the cochin jews یهودیان کوچین ادعا می کنند که در عهد باستان بعد از خرابی معبد دوم به جنوب غرب هند مهاجرت کردند.و تحت حاکمیت حاکم آنجا قرار گرفتند. حاکم به آنها زمینی برای احداث یک منطقه اختصاصی داد.آنها به نام یهودیان سیاه معروفند؟؟
----------------------------------------------------------
در بمبئی یازده کنیسه وجود دارد .تاریخ ساخت اولین آن 1796 و آخرین آن 1946 است.
در کولابا سیزده کنیسه. اولین آن 1842 و آخرین آن 1869
در پونا دو کنیسه است که یکی از آنها بزرگترین کنیسه قاره آسیا خارج از ارض موعود است .1867 و 1921
در احمد آباد یک کنیسه 1906
در کلکته پنج کنیسه اولین آن 1823 و آخرین 1933
در کوچین هشت کنیسه اولین 1164 و آخرین1647
در دلهی یک کنیسه 1954
----------------------------------------------------------
یهودیان معروف هند:
DR.E. Moses شهردار شهر بمبئی--- اولین فرمانده نیروی دریائی هندیک یهودی بود----سرگرد سامسون که مدال معروف "پادما بهوشان" را از دولت هند گرفت-----دکتر Erulkar پزشک شخصی و دوست مهاتما گاندی که دختر او بعد ها همسر چهارمین رئیس جمهور قبرس شد.پدر او آبراهام زمین کنیسه احمد آباد را اهدا کرده----Ezra Kolet صنعت کشتی سازی هند به او مدیون است---- معمار بزرگ J.M.Benjamin پایتخت جدید هند مدیون طرح های معماری اوست---abu abraham کاریکاتوریست معروف هندی و ...
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد