ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

مکتوبات ابن حوقل،بلاذری،مقدسی،ایوب ابن زیلا از یهودیان اصفهان

نصراصفهانی

یکشنبه 4 تیر 1391 ساعت 6:44 PM
بهرحال استاد.
زبان ترکی را هرچه پنداریم جایگاه حقیقی زبان ترکی تغییر نخواهدکرد.
زبانهای (المانی انگلیسی وفرانسه والخ اروپایی ) از  جایگاه رفیع برخوردارند.
وزبان ترکی باماله کشی چند ترک بیسواد، برنقاط ضعف ان حقیقت هرگز کتمان نمی شو د .
   
 
 
 
 
آیدین قشقایی
دوشنبه 5 تیر 1391 ساعت 08:25 AM
سلام به دوستان
جناب نصر اصفهانی
زبان خرزوقی و گزی و سده ای چه؟ چه بر سر آنها می آید دادا؟؟
بر سر یهودستان اصفهان چه می آید دادا؟  
 
 
 
 
 
آیدین قشقایی
دوشنبه 5 تیر 1391 ساعت 09:33 AM
اصفهان از نگاه یهودیان:
جایی که اکنون اصفهان نامیده می‏شود از نخستین کانون‏ های زندگی قوم یهود در ایران بوده است و تاریخ ورودشان به حدود 7 قرن پیش از میلاد برمی‏گردد. از عهد بسیار قدیم، یهودیان اصفهان می‏ گفته ‏اند این شهر را اسرای یهود که «بخت‏ النصر» از کشور یهودیه به بابل کوچ داده بود و پس از وی به ایران مهاجرت کرده ‏اند، تأسیس نموده ‏اند. و این مسئله در «دایرة ‏المعارف یهود» نیز مورد تاکید قرار گرفته است. نیاکان آنان هنگامی که به ناحیه «جبال» ایران رانده شدند، در مسیر خود، هیچ منطقه‏ ای را شبیه ‏تر از اصفهان به بیت ‏المقدس نیافتند و در این شهر ساکن شدند. طبق نوشت جغرافی ‏دانان و تاریخ ‏نگارانی همچون «ابن‏فقیه»، «استخری»، «ابن حوقل»، «مقدسی»، ... و «ابن‏خلدون» یهودیان چون به اصفهان رسیدند در مکانی که ترجمه عبری آن «اردو زدن» معنی می‏دهد («اشکهان»: در اینجا می‏نشینم) منزل کردند. و آب و خاک آن را هم ‏وزن با آب و خاکی که از اورشلیم همراه خویش آورده بودند، یافتند. همچنین در جلد سوم کتاب «اوصر نگینوت اسرائیل»، لغت اصفهان را عبری دانسته ‏اند و آن را مشتق از «سپان» به معنی پناهگاه می‏دانند.

....
بنابر آنچه در «فتوح‏البلدان» بلاذری آمده است، «یهودیه»‌ نیز همچون جی در حدود سال 23 هـ . ق با انعقاد قرارداد صلح تسلیم اعراب شد. برای یهود اصفهان به جز ابتدای خلافت عمر و یکی دو مورد طی حکومت عباسیان، محدودیت خاصی ایجاد نشد.‌ در آن دوره بین دو محله مسلمان‏نشین «شهرستان» (جی) و یهودی‏نشین «یهودیه» دیوار کشیده شد، تا آن که سه سده پس از آن در زمان رکن‏الدوله دیلمی هر دو محله یکی شدند. نکته جالب توجه این است که با گذشت زمان، اندک اندک از بزرگی بخش کهن «جی» کاسته گردید و یهودیه بزرگتر شد چنان که ابن حوقل بغدادی در 941 میلادی می‏نویسد:‌ «میان دو بخش اصفهان دو میل فاصله است. این دو بخش متباین هر کدام منبری دارد و یهودیه حدود دو برابر بزرگتر از شهرستان است». و مقدسی با تکرار همین موضوع اشاره می‏کند که «یهودیه نه تنها با همدان همسری می‏کند بلکه بزرگترین شهر ایالت «جبال» است» و «ایوب بن زیلا» مساحت آن را هفتصد جریب می‏داند و می‏نویسد:‌ «مردم آن همه یهودی هستند و به کارهای... خود مانند حجامت، دباغی، گازری (رختشویی)، قصابی و .... مشغول بودند».

....
در مجموع می‏توان سلسله صفوی را دوره‏ای تاریک برای یهودیان اصفهان دانست که در سرتاسر آن تحت فشار بودند، به ویژه در زمان شاه عباس دوم
(1038-1077 هـ . ق) که تجاوزات و ظلم شاه و صدراعظم کینه‏جوی وی، محمدبیک، موجب گردید جمعیت یهودیان اصفهان که روزی دارالیهود نامیده می‏شد بر اثر قتل، گرایش به اسلام و یا ترک دیار به 600 نفر برسد. شادرن می‏نویسد در زمان صفویه یهود مجبور بودند علامتی به لباس خود الصاق کنند تا از مسلمانان بازشناخته شوند. کلاه آنان با کلاه مســـلمانان فرق داشــت و اجــازه نداشتند جوراب پارچه‏ای به پا کنند ولی اجازه داشتند یک کنیسه بزرگ و چند کنیسه کوچک داشته باشند. شاه عباس یکم (1559-1628 م.) به هر مردشان که مسلمان می‏شد 400 فرانک و به هر زن 300 فرانک هدیه می‏داد که در زمان شاه‏عباس دوم (1639-1666 م.) نیز چنین مرسوم بود.
---------
قیام نادر به اخراج افغان‏ها منجر گردید، نادرشاه با یهود مهربان بود و کاشان را به مرکز بزرگی برای آنان تبدیل نمود. او که نسبت به یهودیان توجه مخصوصی داشت از آنها خواست «زبور داود» (تهیلیم) را به فارسی ترجمه کنند و شخصی به نام «بابایی نوریئل اصفهانی» در 1740 م. این کار را انجام داد.

کریمخان زند مردی مهربان بود و به اقلیت‏ها سخت نمی‏گرفت. یهود نیز در زمان پادشاهی وی آزادتر می‏زیستند ولی لطفعلی‏خان در اثر احساسات جوانی یا به سبب نفرت از حاجی ابراهیم که جدش یهودی بود، تجاوزاتی نسبت به یهودیان شیراز و اصفهان داشت و در تمام مدت هرج و مرج پس از فوت کریمخان زند تا استقرار کامل فتحعلی شاه قاجار در شهرهای قم، قزوین، اردبیل، یزد، و اطراف اصفهان ستم علیه یهودیان ادامه داشت.


پاسخ:
آقای قشقایی. بلاذری و ابن حوقل و مقدسی و ابن زیلا و بقیه کتاب های شان را با چه وسیله و بر چه موادی می نوشته اند و آیا از اصل آین کتاب ها تتمه ای هم باقی مانده است؟!
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد