ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

مباحث ییلاق و قشلاق لر های مهاجر به ایران در قرن گذشته با فیلم

مسعود سنجری

سه شنبه 23 خرداد 1391 ساعت 10:24 AM
فیلم علف با توجه به محتویاتش مربوط به کوچ نیست. مسائل مختلفی در این فیلم قابل ذکر هستند که نشان می دهند این فیلم مهاجرت به یک ییلاق قشلاق جدید است. حتی در خصوص عبور از رودخانه نام رودخانه را "احتمالا کارون" ذکر کرده! هیچ توضیحی هم نیست که از کدام سمت این کارون احتمالی عبور می کنند. کوچ عشایر بختیاری از در این سالها از یکطرف کارون انجام می شود. یعنی اگر در مسیر شرق کارون باشند به غرب کارون نمی روند بلکه تمام مسیر را در همان شرق انجام می دهند و بعضا تا نزدیکی اهواز هم می آمدند. برعکس اگر غرب را انتخاب می کردند در همان سمت برای چرای گوسفندانشان مسیر را ادامه می دادند. بعضی از این گروه ها را شخصا تا جنوب دزفول دیده ام. بشکل واضح رخدادهای این فیلم نمونه ای از مهاجرت لرها به اماکن فعلی است که البته قبل از تاریخ فیلم هم انجام می شده. لذا اصرار بر اینکه این فیلم را کوچ عشایر بنامیم درست نیست و حتی سازندگان فیلم هم به آن اشاره ندارند. موسسه سازنده فیلم یعنی سفارت آمریکا همان دار و دسته ای است که در جعل و سرقت و نخریب آثار باستانی در ایران و منطقه فعال بوده. بهرحال می توان از زوایای مختلف به این موضوع رسید که این فیلم در خصوص مهاجرت است و نه ییلاق قشلاق.  
 
  
 
 
 
محمدرضا نیسی
سه شنبه 23 خرداد 1391 ساعت 12:05 PM
سلام‌علیکم

جناب ***

ننه من غریبم بازی در نیار و به جای مظلوم نمایی کمی از تعصبات کوری که همچنان در لایه‌هایی بدان دچار هستی کم کن و ببین که چگونه عوامل سفارت آمریکا ۵۰.۰۰۰ را به امید شرایط زندگی بهتر به مهاجرت تشویق می‌کنند و آن وقت مغرضانی چون شما نام آن را ییلاق و قشلاق می‌گذارید!

طبیعی است که امثال شما وارد بحث و گفتگو نشوند چرا که حداکثر هنر شما تکرار بخش‌هایی از مباحث بنیان‌اندیشی است که به مذاق‌تان خوش آمده باشد و گرنه حتی زحمت تحلیل ساده این فیلم را بر خویش هموار نمی‌کنید  
 
 
 
 
 
مهدی - مهدی
سه شنبه 23 خرداد 1391 ساعت 12:42 PM
آقای ***،

فیلم علف مربوط به ییلاق و قشلاق نیست. مربوط به تغییر محل سکونت است. هیچ عشایری مسافت آناطولی تا زرد کوه را ییلاق قشلاق نمی کند. نه حالا نه در گذشته هیچ عشایری در کوچ فصلی راست دماغش را نمی گیرد و هزار کیلومتر از کوه و دره و رودخانه خروشان بگذرد تا به ناکجاآبادی برسد که تاکنون حتی یکبار به آنجا نرفته.

با احترام
مهدی  
 
 
 
 
 
مسعود سنجری
سه شنبه 23 خرداد 1391 ساعت 1:40 PM
آقای مهدی-مهدی

در تایید کلامتان باید یادآوری کرد که ییلاق قشلاق معمولا از در فصول سرد سال از مناطق سرد سیر به گرمسیر و در فصول گرم سال از منطقه گرمسیری به سرد سیر است. اما در این فیلم انگونه نیست  ما انتهای فیلم  می بینیم که به منطقه ای می رسند که دارای برف سنگین است و عجیب اینکه برخی پابرهنه بر روی برف راه می روند تا راه را باز کنند!  
 
 
 
 
آشنا
سه شنبه 23 خرداد 1391 ساعت 1:44 PM
مستند علف داستان یک کوچ نیست حتی اگر خاله بنده  چهار قلو زاییده باشد باز این فیلم داستان کوچ روی نیست .فیلم از یک مهاجرت بزرگ وتوطن گروهی مهاجر در سرزمینی جدید صحبت می کند.اینان مهاجرینی هستند که از کوه های سماس سوریه به طرف ایران آمده اند (کاظم پور کاظم "عشایر وقبائل خوزستان").این مهاجران بعدها به نام لر بزرگ نامیده شدند.قبیله های مشخص ومرجوع به اسناد اصالت  مانند مماسن(ممسنی فعلی ماءخوذ از نام این قبیله است)،بابادیها ( از قبیله ازرق شامی که مشخصه های نژادی خود را دربین لرها مانند پوست وموی روشن و چشمان رنگی حفظ کرده اند).باوی ها از عشایر معروف عرب هستند که بخشی از آنها جزو همین مهاجرین بودند ودر پوشش وزبان لری در میان عشایر لر بزرگ  قرار داشته و هم اکنون نیز جزو قبائل لر به حساب می آیند.
پاسخ:
آقای آشنا. از اثرات و برکات بنیان اندیشی همین است که گروهی را، به خصوص از میان لرها وادار کرده است که از توقعات چند هزار ساله دست بردارند و دنبال پدر بزرگی بگردند که همین چند سال پیش به مقصد کنونی کوچ داده شده اند. 
 
 
 
آمون : در این باب، بیشتر : 
 
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد