ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

نظریه مالتوس و سری های واگرا و همگرای جمعیت و رشد و فزونی جمعیت

بی نام

شنبه 20 خرداد 1391 ساعت 11:35 AM
نظریه مالتوس از پذیرفته ترین نظریه های رشد جمعیت است که به عنوان یک عامل مرجع در بحث جامعه شناسی مورد ارجاع واسناد است .نظریه مالتوس بر این باور است که رشد جمعیت منطبق بر الگوی یک تصاعد هندسی و رشد امکانات تغذیه با الگوی منطبق بر یک تصاعد عددی  بوده وخطر رشد جمعیت را به این وسیله گوشزد می نماید.
پذیرش چنین الگویی در بحث جمعیت هر چند دارای اشکالات وایرادات بسیار است ولی به عنوان یک نظریه پذیرفته شده وبه اصطلاح کاچی است بعض هیچی.برای مثال رشد جمعیت از الگوی یک تصاعد هندسی ورشد منابع تغذیه از الگوی یک تصاعد عددی پیروی نمی کنند بلکه از الگوی سریهای واگرا و خارج از ضابطه های الگوریتمی پیروی می کنند چرا که در هر جامعه انسانی تحت شرایط مختلف مانند شرایط اقلیمی ، شرایط فرهنگی ،سیاسی ،اقتصادی ،علمی ،بلایای طبیعی ومهاجر پذیر و بومی گریز و... این سری واگرا دارای ساختار متغییر و غیر متشابه است وحتی در بعضی مواقع خاص این سری واگر به شدت همگرا و ساختار الگو را بی تناسب با جامعه تهی از جمعیت می کند مانند آنچه که استادبه استناد قران برای بعضی از اقوام ذکر کردند.
لذا تعیین  یک الگوریتم مشخص  با وجود المانهای متنوع و متغییر وحوصول نتیجه های متفاوت به سبب شدت وضعف هر یک از المانهای متغییر وجود ندارد.
عقلانی ترین نوع تعیین الگوریتم در این مورد به نظر بنده اتکا به روش استقراءو مشاهده با توجه به المانهای مختلف وموثر و همان روشی است که استاد به آن استناد کرده
و هیچ جامعه ای را با کیله استاندارد و واحد توزین نکرده اند. چه بسا در جامعه ای دو برابر شدن جامعه سی سال ودر جامعه دیگر صد سال باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد