ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

اندر باب اصفهانیان و شناخت آنها بر اساس شواهد عینی فردی غیره

آیدین قشقایی

چهارشنبه 17 خرداد 1391 ساعت 10:28 AM
سلام به دوستان
من الان حدود یکسالی هست که در شهر اصفهان ساکنم و در این مدت سعی کرده ام از طریق بررسی و مشاهده شواهد و سوابق موجود؛ به شناختی از مردم و شهر اصفهان دست یابم. در ادامه برخی از ویژگیهای اصفهان و اصفهانیها را بر می شمارم. پیشاپیش عرض کنم که این یافته ها صرفاً تجربیات من از زندگی با مردم این شهر است.
1-در این شهر فاصله طبقاتی خیلی کم است و بخش عمده ای از مردم این شهر طبقه متوسط و بالا هستند هر چند از ظاهر آنها معلوم نباشد.
2-اصفهانیها اصولاً مردمی قناعت پیشه اند و علیرغم توان مالی خوب؛ اهل تجملات نیستند. ضمناً موقعی که اموراتشان با پراید می گذرد نمی روند پژو بخرند ووو
3- فساد مشهود در این شهر بالنسبه کم است و بی گمان یکی از شهرهای سالم ایران از این لحاظ است. البته من با فردی اصالتاً کرد که می گفت حدود 20 سال در این شهر زندگی کرده در این مورد سئوال کردم گفت اتفاقاً فساد در این شهر زیاد است منتهی آن را عیان نمی کنند!!!!
4- این شهر شهر تمیزی است و روزی دو بار زباله ها جمع آوری می شود: ساعات 10 صبح و 10 شب. ضمناً در سطح شهر به جز در مکانهای پربازدید؛ در بقیه جاها سطلهای زباله تعبیه نشده است.
5- مردم این شهر غریب نواز نیستند و اصولاً از غریبه ها خوششان نمی آید. عموم افرادی که اصالتاً اصفهانی نیستند و در این شهر ساکن اند از اصفهانیها دل خوشی ندارند.
6-در بین مردم این شهر افرادی با چهره تبتی و ازبکی هم زندگی می کنند که با همان لهجه کذایی اصفهانی هم صحبت می کنند.
7-اصفهانی جماعت مفت و مجانی کاری نمی کند و بقول قدیمیها؛ الکی روی زخم کسی جیش هم نمی کند!!!!
8-یک ویژگی فضولی و سرک کشی در زندگی دیگران در فرهنگ اصفهانیها وجود دارد که از سرک کشیدن در زندگی دیگران خوششان می آید. این فرهنگ اصفهانیها باعث شده برخی از غیر بومیان ساکن در این شهر مردم آن را دهاتی خطاب کنند!!!!
9-بخش عمده ای از مهاجرین به شهر اصفهان به دلایل عدیده ای از قبیل نزدیکی به محل کار؛ غریب نواز نبودن اصفهانیها وووو؛ در شهری در 20 کیلومتری شمال اصفهان با نام شاهین شهر ساکن شده اند. این شهر گرانتر از اصفهان است؛ فرهنگ پوشش زنان و مردانش هیچ شباهتی به اصفهان ندارد. عموم مردم این شهر مهاجرین از استانهای خوزستان؛ چهارمحال و لرستان هستند که شامل اقوام لر؛ عرب ؛ قشقایی ؛ دزفولی وووو می شوند. قشقاییهای این شهر عموماً دو رگه اند. در این شهر تا دلتان بخواهد سمبوسه فروشی و فلافل فروشی وجود دارد که عموم فروشندگان آن هم بر و بچ خوزستان هستند.
یکی از لهجه های رایج در اصفهان لهجه گزی( شهرکی در فاصله 10 کیلومتری شمال اصفهان) است که گویا با لهجه مناطق خرزوق ( شهرکی در 5 کیلومتری شمال اصفهان) وووو اشتراکات زیادی دارد. این لهجه به نظر ملغمه ای از فارسی با زبانهای دیگر است که من در حال حاضر به دنبال مطالعه این لهجه هستم. فکر کنم این زبان یکی از زبانهای یدیش یهودیان باشد.
انشالله به محض تکمیل مطالعاتم؛ نتایج را خدمت دوستان اعلام خواهم کرد.  
 
 
 
 
 
 
 
آیدین قشقایی
چهارشنبه 17 خرداد 1391 ساعت 1:10 PM
دوستان
در ادامه مطالبم در مورد اصفهان؛
مردمان دو روستا در استان اصفهان خیلی از لحاظ علمی رشد کرده اند و زبانزدند: روستای نصرآباد در جنوب غربی شهر اصفهان در خیابان آتشگاه؛ روستای فشارک در شرق شهر اصفهان در مسیر اصفهان به نائین.  بخشی از  پزشکان و بزرگان اصفهان از مردم این دو روستا هستند. نام خانوادگی بخش عمده ای از مردم نصر آباد؛  "نصر اصفهانی" است.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد