ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

کتیبه آجردار کشف شده در جیرفت، دکتر یوسف مجیدزاده و هالی پیتمن

صالح

دوشنبه 15 خرداد 1391 ساعت 6:40 PM
با عرض سلام و خسته نباشید

استاد گرامی در رابطه با کتاب «دروغی که بزرگ شد، وسعت جعل در فرهنگ های باستانی مشرق زمین» اثر اسکار وایت، که در یادداشت «هواخوری 11» آن را مورد بررسی قرار داده اید و همچنین از آنجایی که ترجمه این کتاب را در اختیار دارید، آیا از جانب اسکار وایت اشاره ای به آثار کشف شده جیرفت در این کتاب آمده است یا خیر؟
زیرا او معتقد است که اشیاء به دست آمده در جیرفت جعلی و تقلبی می باشند.

«وقتی مجید‌زاده در سال 1382 کتاب جیرفت ؛ کهن‌ترین تمدن شرق را منتشر ساخت، کارشناسی به نام اسکار وایت موسکارلا نقد تند و تیزی بر کتاب او نوشت و بسیاری از آثار معرفی شده در اثر مجیدزاده را جعلی و تقلبی خواند. او که مدعی بود مجید‌زاده دلیلی بر اصالت آثار ارائه نداده است، آثار را با دلایلی چون به من اطلاع داده‌اند ؛ به ‌نظر من و با دقت می‌توان فهمید جعلی خواند. حتی وقتی مجید‌زاده در سال 1383 طی فصل دوم کاوش و در حضور هالی پیتمن، آثاری از خط، روی تکه‌ای از آجر بدست آورد، عده‌ای او را آشکارا جاعل خواندند و خطوط باستانی را دست نوشته خودش پنداشتند و....»

http://www.hamshahrionline.ir/news-53663.aspx
پاسخ:
گرچه ترجمه موسکارلا را در اختیار دارم ولی کار ویراستاری  آن را به علت سنگینی بار بررسی تاریخ معاصر شروع نکرده ام. آثار یافت شده در جیرفت، مربوط به دوره پیش از پوریم است و  علتی برای جعل ان ها نمی شناسم. با این همه و ان شایء الله  اظهار نظر نهایی را  پس از خواندن ترجمه خواهم نوشت. در جعلی بودن آن تکه آجر کتیبه دار جیرفت هیچ تردیدی نیست.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد