ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

پایه های وجودی فرق اسلامی

محمد اوجال

جمعه 7 بهمن 1390 ساعت 03:35 AM
با سلام

استاد نظرتان در مورد این سخن چیست:

"مسلمان (مسلم)"، یعنی مؤمن به "کلام خدا" (=قرآن) و تسلیم شده در برابر آن، و "شیعه" یا "سنی" یا تابع هر فرقه دیگرِ به اصطلاح اسلامی، یعنی مؤمن به "کلام بندگان" (=تاریخ).

اگر "قرآن" را از تشیع یا تسنن حذف کنیم، شاید اتفاق چندانی نمی افتد، اما همینکه "تاریخ" (تاریخ اسلام) را از این فرق بگیریم، دیگر اساسا چیزی به نام تشیع یا تسنن باقی نخواهد ماند، چرا که منبع و مصدر "وجود دهنده" به این فرق، نه قرآن کریم، بل آن چیزی است که با عنوان "تاریخ اسلام" به ما شناسانده اند. به عبارت دیگر، از میان آیات قرآن نه "تشیع" بیرون می آید، و نه "تسنن"؛ این تنها "تاریخ" است که برای این فرق شناسنامه صادر می کند.
پاسخ:
اقای اوجال. آن چند سطر نخستین را از کجا برداشته اید؟ به خواست خداوند در فرصت مناسب و نه چندان دور  به این مطلب خواهم پرداخت. مختصر این که اگر به پایه ها رجوع کنیم،  بخش اعظم و اصلی این جدایی فرقه ها ، سیاسی و حکومتی است و بخش دوم یعنی تفاوت در اعمال و مناسک، در حد نحوه ریختن آب وضو و شستن دست و پا و نحوه ایستادن در نمار، بی مایه است و خوش بختانه هیچ یک شورشی علیه دین تلقی نمی شود، چرا که هیچ فرقه ای وحدانیت خداوند و صحت قران و مقام و جایگاه پیامبر اسلام را زیر سئوال نبرده است. در واقع اگر بنیان اندیشی توانسته باشد مکاتبات تاریخی در باب حوادث پس از درگذشت پیامبر را به سبب نبود امکان نگارش، یعنی خط و قلم و دیگر مواد لازم اثبات کند، پس تردیدی نمی ماند که تولد تمام فرق اسلامی امری بی اندازه  جدید و همزمان با دیگر موالید پس از کشف جدید جهان است. با این همه به تر است حوصله کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد