ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

گیجی در برابر داده های مجموعه تاملی در بنیان تاریخ ایران

منصور

دوشنبه 5 دی 1390 ساعت 10:53 PM
با سلام
جناب استاد غفوری
PDF تمام مقالات ناریا را مدتهاست تهیه کرده‌ام البته چون این کار را برای خود و مجموعه‌ای که به آنها دسترسی دارم انجام داده‌ام ، برخی مطالب را های لایت کرده‌ام اما محتوا بی هیچ کم و کاست همان است. اگر مناسب می‌دانید بطریقی آنرا تقدیم کنم.البته فکر می‌کنم در دیداری که اوایل سال خدمتتان آمدم آنها را هم تقدیم کردم.
در مورد راههای توسعه دیدگاههای بنیان اندیشی به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت فلاکت باری که عرصه نشر و کتاب بدان مبتلاست ، مدتهاست که مردم با این صنعت خداحافظی کرده‌اند و به رسانه‌های صوتی و تصویری رو آورده‌اند. بنابراین بهترین راه استفاده از چنین رسانه‌هایی است. اگر هم اندک آشنایی از کتابهای مختلف در حوزه علوم انسانی در میان مردم می‌بینیم بدلیل ناچاری افراد است مثلا مجبورند برای پاس کردن واحدهای دانشگاهی خود این کتابها را بخوانند. دیدگاه غالب جامعه به این نوع کتب منفی است و آنهایی که می‌خواهند خیلی خود را صاحب نظر بنمایانند می‌گویند: «در این مملکت شما قادر به ساخت یک پیچ نیستید ، باید بروید دنبال صنعت و فن». در گذشته مردم فراغت بیشتری داشتند اما امروزه همه بدنبال معاش خود در حال دویدن هستند و تمرکز لازم را برای مطالعه و تدبر در آثار نوشتاری ندارند. بنابراین چند نکته خدمتتان ارائه می‌کنم:
1. هر چه بیشتر باید آثار تصویری شامل مصاحبه با استاد گرامی ، تهیه کلیپهای مختلف، تهیه فیلمهای مستند از آثار تاریخی ، تهیه فیلم مستند از میزان غریبگی این مردم با گذشته خود چه بشکل محلی، چه به شکل ملی تهیه کنیم. مصاحبه با مردم در اقصی نقاط کشور راجع به گذشته واقعی آنها اسناد خوبی در اختیار ما قرار می‌دهد. به هر حال ما روزی از وجود استاد گرانقدرمان محروم خواهیم شد اما تفکرات و درسهای ایشان باید زنده و تازه بماند، شاید روزی بتوانیم یک شبکه ماهواره‌ای تحت نام بنیان اندیشی تاسیس کنیم، در آنصورت وجود این آثار صوتی و تصویری برای ما بسیار مغتنم خواهد بود.
2. تهیه یک نرم افزار مناسب که در بر دارنده تمامی آثار استاد باشد و شامل صوت ، تصویر و متن باشد بسیار کارساز است. اگر این نرم افزار بگونه‌ای تهیه شود که یک روال منطقی از پیشرفت بشر در دوران های مختلف تاریخی ارائه کند و در هر مقطع تاریخی به سوالات آن مقطع پاسخ دهد بسیار بسیار مفید خواهد بود. می‌توان در این نرم افزار از طنز و کلیپ‌های کوتاه و انیمیشن هم استفاده کرد و آثار نصویری از دوستان و دشمنان هم در آن گنجاند. بعنوان مثال عرض می‌کنم : بسیاری از آثار آقای مهران مدیری را هم می‌توان استفاده کرد. مثلاً آنجا که شاه یک ساعته به سنپترزبورگ می‌رود وبرمی‌گردد وقتی مورد تعجب مستشارالدوله(سیامک انصاری) واقع می‌شود می‌گوید به درشکه گفتیم گازش را بگیرد! آنگاه می‌توانیم داستان 19 بار حمله سلطان محمود غزنوی به هند یا حملات نادرشاه به هند و روسیه و عثمانی را بلافاصله بگنجانیم. به هر حال ما ناچاریم هر چه بیشتر روشنگریهای استاد را به مخاطب انتقال دهیم بدون اینکه برای او ملال انگیز باشد.
3. و نکته آخر اینکه اگر استاد لازم بدانند جلساتی با حضور ایشان برگزار شود و درباره موضوعات مختلف تبادل نظر شود زیرا افق و زاویه دید ایشان بدلیل اشراف بر مسائل می‌تواند بسیار متفاوت از دید ما باشد، بنظر می‌رسد مسائل گفته نشده توسط ایشان بسیار گسترده‌تر از چیزی باشد که تاکنون بیان کرده است. ما حتی در مورد همان مسائل گذشته هم سوالاتی داریم زیرا شیوه طرح مسائل توسط ایشان پویاست بگونه‌ای که برخی سوالات را حل می‌کند و سوالات دیگری را ایجاد می‌نماید.
پاسخ:
آقای منصور. با کمی کنکاش و باریک شدن در فضای فرهنگی موجود، با وضوح کامل به میدان امدن لایه ای از صاحب نظران تاریخی - اجتماعی به خصوص در محافل روحانیون میانه حال قابل تشخیص است، به گونه ای که می توانیم ادعا کنیم که لایه قابل اعتنایی از اقشار گوناگون و از جمله روشن فکران اهل مطالعه و تفکر از داخل و خارج، بخش بزرگی از مدخل ها را درک کرده و مبانی آن را پذیرفته اند. من با اطلاعی که از جوانب متنوع و متفرق کسب کرده ام می توانم به شما و هرکس دیگر توجه دهم که بخش فرهنگی سازمان جهانی یهود چنان حلقه انتشار تزهای مندرج در این مقالات را تنگ و غیر قابل رجوع کرده است که شخصا از یافت شدن ده صاحب نظر موافق و یا مخالف تعجب می کنم ولی با این همه بدانید که از ترکیه تا ایالات متحده دانشگاه های مربوطه تزهای هر یادداشت را به بحث می گذارند و ایرانیانی در میان آن ها برای ترجمه مفاهیم اصلی با خلوص نیت همکاری می کنند. از یاد نبرید که ما نیروی غول اسا و امکانات پایان ناپذیر کنیسه و کلیسا را علیه خود به حرکت درآورده ایم که  نمی دانند کدام موضع را برای تقویت روحیه محافل خود انتخاب کنند و علاوه بر صدور دستور سکوت از چه باریکه راه فرهنگی دیگر به این نوشته ها بتازند و یا پاسخ نویسی کنند. اگر بتوانیم حتی در وب با اعلام قبلی مثلا در موضوع خط یا سرفصل های تعیین کننده دیگر، تا وصول به نتیجه نشست های ادواری بگذاریم و نست به هر مدخل اصلی نتیجه را در اختیار خواهان ان بگذاریم به ترین روش برای جذب اندیشمندی گرداگرد تیتر اصلی تاملی در بنیان تاریخ ایان را فراهم کرده ایم. امیدوارم به زودی با اعلام یک برنامه کار به دوران تازه ای از این کوشش و کشفیات وارد شویم و این را هم اضافه کنم که در شرق میانه پس از اقدام پوریم دیگر نمی توان به دنبال ادوار تاریخی گشت زیرا در این محدوده انسانی زندگی نمی کند تا دوره تاریخی بسازد.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد