ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

ساخت شیراز

علیرضا_1

یکشنبه 10 مهر 1390 ساعت 6:58 PM
سلام و عرض ادب
استاد عزیز همانگونه که اگاه هستید مطالبی و عکسهایی در کتاب پیدایش عکاسی در شیراز (منصور صانع) است که خواستم با در میان گذاردن انها جویای نظر شما باشم. عکساهی مربوط به حافظیه در سال 1316 ه.ق  عمارتی را نشان میدهد(حافظیه) با یک قبرستان بزرگ در میان ان. در سمت راست تصویر شکل قبرها متفاوت با بقیه در سمت چپ تصویر است .؟ شکل این عمارت از نظر کف سازی ,حوض مستطیلی شکل در مقابل دو ستون ورودی و شکل ستونها و همچنین حجره ها قرینه عمارت اندرونی (ارگ کریمخانی) است بطوری که از لحاظ معماری بنظر میرسد هدف بنا و زمان ساخت انها یکی بوده ؟ سه سال بعد از این تصویر به دستور مظفرالدین شاه بروی یکی از قبرها بقعه ای فلزی ساخته میشود و با مضمون شعری در بالای ان.
به عهد خسرو عادل مظفرالدین شاه
به امر زاده ازاده اش ملک منصور
خرد پژوه مهندس مزین الدوله
بریخت این اساس و بداد دستور
بد از هزاروسه صد نوزده فزون کآورد
شعاع سلطنه این طرفه بقعه را بظهور.

از متن بالا 1.بعد از معرفی و تاریخ نگاری دقیق اسمی از شخصیتی که بقعه برای او ساخته شده نبرده اند.
2. با نگاهی به عکس و شکل بقعه که مانند طرح بعضی امامزادهای بی نام ونشان در دوردست ترین روستاها و همچنین سنجیدن این اثر با عمارتی که در گذشته دور ان قبرستان بنا شده ادمی به این فکر فرو میرود که اگر این اثر مهندسی ساز و برای شخصیتی مهم است پس بقیه اثار چگونه است.بطور خلاصه و مشهود غلو شده است.
با مقایسه عکس درب ورودی ساختمان قدیمی ارامگاه سعدی در همان زمان که نشاندهنده استعداد بسیار بالاتر در سازهای فلزی است (صفحه 59)   

3.  با توجه به اینکه قبرهای مشابه قبر حافظ زیاد بوده چرا بعد از مدت مدیدی بالای سر ان بقعه ای ساخته میشود تا مقبره حافظ از بقیه قبرها متمایز گردد.(با توجه به شخصیت و اهمیتی که حافظ در دید مردم ان زمان داشته باشد).

در بقعه سعدی از این مسئله که با بستن دخیل و شفا گرفتن بگذریم که نشان دهنده دید صرفا مذهبی مردم به ان شخصیت است نوشتهای بالای سر ان ضریح گویا چه مطلبی است ؟

پاسخ:
اقای علی رضا 1. درباره ان کتاب و تصاویرش ضمن یادداشت های ایران شناسی بدون دروغ فراوان گفت و گو شده است. شهر شیراز با دلایل و مستندات کافی در حوالی 200 سال پیش در میان صحرایی، چنان که می گویند به همت کریم خان زند ساخته شده. اگر چنین است پس چه گونه حافظ قریب 600 سال پیش گفته است که خوشا شیراز و وضع بی مثال اش؟ به ان یادداشت ها رجوع کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد