با عرض سلام و احترام فراوان خدمت استاد ارجمند
استاد گرامی , یهود و نصاری در صدر اسلام - به غیر از آنان که به اسلام گرویدند - به گفته خود قرآن به حق بودن پیامبر اشراف داشتند و آگاه بودند و تنها به خاطر قدرت و منسبشان اسلام را نمی پذیرفتند و زمانی نیز که به خداوند شریک قائل شدند به همین دلیل بود, یعنی آنها از روی دشمنی با اسلام و برای کسب قدرت مشرک شدند
اما مردمان مسیحی این عصر اغلب چنین دلایلی ندارند و همانگونه که قبلا عرض کردم تنها پیرو آیین پدرانشان هستند و علت مسلمان نشدنشان اغلب بی اطلاعی از ماهیت اسلام و کتاب عظیم الشان قرآن است و در صورت شناخت صحیح از اسلام دلیلی برای نپذیرفتنش ندارند!
از سوی دیگر مشرکین این عصر تنها در یهود و نصاری خلاصه نمی شوند , و چه بسیار اشخاص به ظاهر مسلمانی که خدایانی غیر از الله راگزیده اند و ار آنان یاری می طلبند! آیا با آنان نیز باید قطع رابطه کرد ؟ پس چگونه می توان اسلام را به این اشخاص شناساند ؟ و شاید بتوان گفت اغلب خوانندگان کنونی یادداشت های شما قبل از دریافت حقیقت از مطالب روشنگرتان درباره اسلام, از همان گروه بودند
آیا مشرکین معاند و قدرت طلب که از روی عمد و غرض اسلام را نمی پذیرفتند و مسیحیان گمراه و بی اطلاع کنونی که اذهاشان پر شده است از تبلیغات مخرب درباره اسلام , تا حدی که در ضلالت و بی اطلاعی از قرآن به سر می برند , در یک زمره قرار دارند و باید یکسان با آنان برخورد کرد؟ و یا پس از آشنایی با قرآن در صورت پافشاری بر شرک , مشرک محسوب می شوند؟
به نظر بنده حقیر از آن جهت که مسیحیان(و در مواردی بودائیان و هندوها ) بخش اعظمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند نمی توان بدون شناساندن و تبلیغ اسلام به آنان , به یکباره آنان را مطرود اعلام کرد زیرا که در شرایط کنونی جهان , گویی ما برگشته ایم به سال های اولیه اسلام با مردمانی بی اطلاع از اسلام و قرآن, که باید با کتاب هدایت آشنایشان کنیم ! و چه می دانیم شاید پاکی پیشه کنند؟ یا متذکر گردند و این تذکر به حالشان مفید باشد ( اشاره به سوره عبس آیات 3 و 4 )
با سلام و احترام فراوان پاسخ:
آقای تبریزی. هنگامی که آیه ای از قرآن ارسال و پیامبر مامور ابلاغ و انتشار آن می شود، حکم خداوند است که دربارگاه الهی به گونه ای همه جانبه با شرایط بندگان زمینی منطبق و ممکن شده است. اگر آیه ای به صراحت نجس بودن اهل کتاب پیشین را اعلام می کند نمی توان برای اصلاح به کمیسیون مربوطه فرستاد و برای آن اصلاحیه تعریف کرد.