ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

جابجایی معانی آیات

توحید
یکشنبه 28 فروردین ماه سال 1390 ساعت 08:11 AM
استاد این معنی آیه در مقاله خودتان است :

همان کسی که این کتاب را بر تو فرستاد که بخشی محکمات و ام الکتاب است و بخشی متشابهات. آن ها که قلب گشاده ندارند، به قصد فراهم آوردن فتنه و تدارک تاویل، به متشابهات می پردازند حال آن که قدرت تاویل جز در ید الهی نیست، چنان که دانایان برقرار می گویند: به تمامی آن ایمان داریم، که از جانب خداوند است و پند پذیری جز در سلک صاحب نظران نیست

....................................................................

طبق این ترجمه تاویل آیات متشابه در ید هیچ احدی نیست و فقط مختص خدا است . یعنی متشابهات آیاتی هستند که هیچگاه توسط بشر رمزگشایی نخواهد شد . و اموری مانند طوفان نوح که از سوی شما روشن تر شد و کلا هر امری در قرآن که در آینده رمز گشایی شود متشابه نیست چون طبق آیه فوق آیات متشابه هیچگاه رمزگشایی نخواهد شد .

از طرفی قبلا در جایی گفته بودید که اگر حقایق قرآنی از «خود قرآن» بدست آید تاویلی صورت نگرفته . بلکه «تاویل» عبارت است از باورهای شخصی خارج از قرآن بنابراین تصور نمی کنم تلاش برای فهم معانی غامض قرآن از خود قرآن و به عبارتی تفسیر قرآن به قرآن نکوهیده و تاویل باشد .

فکر نمی کنم امور و احکام دینی چون صلاه و ربا و زنا و فک رقبه و ما ملکت ایمانکم و ... جزو متشابهات باشد !!!!!!

شما اعتقاد دارید که رمز گشایی برخی ابهامات قرآن «محول» به آیندگان است . طبیعی است که همین آیندگان برای کشف این ابهامات دست به سینه نمی نشینند تا خداوند از طریق شهود به آنها نکته آموزی کند بلکه لازمه و وسیله چنین کاری تحقیق و تدبر در متن قرآن است بنابراین چنین امری اگر برای آیندگان مشروع است برای ما و حتی گذشتگان هم مشروع است .

خلاصه اینکه من فکر می کنم منظور از متشابهات آیاتی است که مثلا با علم زمان تناقض ظاهری دارد وامکان دارد عده ای را نسبت به قرآن و حقانیت آن دچار شک و تردید کند .

مانند داستان خلقت آدم از خاک و شیطان و همانطور که اتفاقا قبلا در همین مورد مثال زدید قضیه خاموش شدن خورشید و ...

طبیعی است که انسان هیچگاه و با هیچ وسیله ای درک نخواهد کرد که منظور از خلقت آدم از خاک و یا جن از آتش و یا حقیقت اسما آموزش داده شده به آدم و ... چیست چون اموری خارج از حیطه دانش و تجربه بشر است .

با تشکر
پاسخ:
آقای توحید. توجه کنید که عرضه قرآن به بندگان از سوی خداوند بازی ادبی نیست و این گمانه که خداوند معنای روشن آیه و کلامی را، نه در محل اصلی، بل در لا به لای آیات دیگر آورده باشد. کم و بیش یک بازی کلامی را تداعی می کند. پیش از این هم نوشته بودم که چنین کنکاشی لاجرم به تفسیر منتهی خواهد شد، ضمن این که بر فرض رمز گشایی از لغت و نظری، نمی توان نتیجه را به قرآن وارد کرد. پس تاویل عملی بی نتیجه است، اثری در متن ندارد و موجب رونق بازار انواع عتیق نیشابوری هاست، چنان که در سئوال های رهگذر قدیمی مستتر است.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد