سلام استاد
متاسفانه مدتی بعلت خرابی کلی کامپیوتر از جمع بنیان اندیشان بدور بودم و خوشحالم که پس از یک ماه و نیم مجددا در خدمت شما و دیگر دوستان هستم .
استاد مقاله تان قابل تامل و تفکر است ولی ابهاماتی وجود دارد که امیدوارم رفع بفرمایید .
در مورد آیه ۷ آل عمران به نظر بهتر است ابتدا مصداق «آیات متشابه» مشخص شود تا این آیه بیجهت به امور غیر متشابه و دیگر موارد تعمیم داده نشود . مثلا آیا تلاش برای یافتن ریشه ای منطبق بر قرآن «زنا» - «عبد» - «رقبه» - «ما ملکت ایمانکم» و ... هم که از ملزومات دینداری و فهم محققانه آیات و تکالیف قرآن است هم در زمره قضاوت شما از این آیه قرار می گیرد ؟
آیا طبق همین گفته شما معنی یابی شما برای واژه های فوق هم جدل و جدال بر سر آیات قرآن است ؟!!
ضمن اینکه مضمون آیه در مورد «آیات متشابه» است و نه الفاظ و لغات و کلمات و آیه عبارت است از حداقل یک جمله و یا چند جمله کامل .
با تشکر-همواره موفق و سلامت باشید . پاسخ:
آقای توحید. خداوند در دعوت به دوری کردن از تاویل متشابهات، هیچ کلامی را استثنا نگرفته است. اگر برداشتواضح و روشنی از این یا آن لفظ قرآنی نداریم، پس رمز گشایی أن به کسان و دوران دیگری محول است.