ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

پوریم و نوروز 1390

محمد اوجال اولوتورک
شنبه 6 فروردین ماه سال 1390 ساعت 03:44 AM

(بر گرفته از سایت وزارت امور خارجه اسرائیل)

"پوریم" را که یادآور روابط دیرین یهود و ایران

است، یهودیان اسرائیل و جهان جشن می گیرند

ملت اسرائیل و یهودیان جهان امروز (یک شنبه 29 اسفندماه - 20 مارس) عیدی را جشن می گیرند که برای همیشه تاریخ یهودیان را با ملت ایران پیوند زده است. این جشن پوریم نام دارد که در آن از جوانمردی خشایارشاه یکی از شاهان هخامنشی ایران سخن می رود. شاهی که در روایات یهود با نام اخشوروش از او یاد شده است.

عید پوریم یهودیان، امسال با نوروز ایرانیان همآهنگ شده است. در حالی که ملت ایران فرارسیدن نوروز جمشدی را از سپیده دم فردا (دوشنبه) جشن می گیرند، اهالی اورشلیم پایتخت اسرائیل نیز طبق سنن باستانی، عید پوریم را فردا جشن می گیرند و این در حالی که در سایر شهرهای اسرائیل جشن پوریم امروز برگزار می شود و در چندین شهر  مرکزی، کارناوال شادی به راه می افتد و همگان به رقص و پایکوبی می پردازند.

در "طومار استر" که در کنیساها خوانده می شود، داستانی بیان گردیده که گرچه هیچ گونه مدرک و شواهد تاریخی برای اثبات آن یاد نشده، ولی باورمندان یهودی آن را به عنوان یک رویداد حقیقی می پذیرند.
داستان استر از این قرار است:

اخشوروش شاهنشاه امپراطوری ایران (احتمالا منظور خشایارشاه است) که بنا بر نوشته "طومار استر" بر 127 ولایت از هند تا حبشه حکفرمائی می کرد، از بین دوشیزگان زیبا یک دختر یهودی یتیم را به نام استر ، برای همسری برگزید که افزون بر جمال نیکو، خصائل نیکو نیز داشت.  پسر عموی استر یهودی، مردخای نیز در دربار شاه خدمت می کرد.

از آنجا که مردخای مردی دینمدار و با انصاف وجهان دیده بود، به ویژه به خاطر خصلت های نیکوی خود، مورد مشورت شاهنشاه هخامنشی قرار می گرفت.

ولی صدراعظم دربار هخامنشی فردی اجنبی از نسل عمالق به نام هامان بود که انتظار داشت همگان در برابرش سجده کنند و به خاک بیفتند.

اما مردخای یهودی که می دانست سجده کردن در برابر هر فردی یا چیزی جز پروردگار یکتا به منزله بت پرستی خواهد بود، حاضر نمی شد در برابر هامان سر سجده خم کند و از این رو هامان عمالقی کینه او را به دل گرفت و در صدد برآمد همه یهودیان امپراطوری ایران را قتل عام کند.

هامان دسیسه ای برای کشتار دسته جمعی یهودیان طرح ریزی کرد و درصدد برآمد فرمان آن را از خشایارشاه دریافت کند و آن را به همه ایالات امپراطوری ابلاغ نماید. بدین سان، هامان بت پرست از آن جهت برای قتل عام یهودیان به توطئه چینی پرداخت که مورد احترام مردخای یهودی قرار نگرفته و خود را تحقیر شده احساس می کرد.
مردخای و دختر عمویش شهبانو استر، ملکه دربار، پادشاه را از نقشه های شوم هامان آگاه ساختند و توطئه های او را برملا کردند.

شهبانو استر به پادشاه آگاهی داد که خود او از قوم یهود است و هامان قصد دارد همه یهودیان را در امپراطوری ایران از دم تیغ بگذراند.

چون پادشاه ایران به این توطئه هامان پی برد سخت به خشم آمد و دستور داد همان کیفری که هامان برای یهودیان در نظر گرفته بود و با ترفند قصد داشت اجازه آن را از پادشاه بگیرد، درباره خود او، خانواده اش و افراد قومش اجرا گردد.

همان چوبه داری که هامان آنرا برای حلق آویز کردن مردخای در محوطه دربار برپا ساخته بود، به دار مجازات خود صدراعظم اجنبی مبدل شد و او به سزای توطئه های شیطانی اش رسید واقوامش نیز مجازات شدند.

یهودیان به یاد این رویداد که به موجب آن از یک توطئه بزرگ قتل عام رهائی یافتند، هر سال در ماه عبری آدار جشن می گیرند و آن را پوریم می نامند .

در روایات یهود آمده است: پس از آنکه ملکه استر و پسر عموی او (مردخای) وفات یافتند در شهر همدان در مرکز ایران به خاک سپرده شدند.

امروز در همدان آرامگاه استر و مردخای زیارتگاه یهودیان و غیر یهودیان است و عموم ایرانیان به آن احترام می گذارند. وجود این آرامگاه نشان دیگری از روابط دیرپای دو ملت ایران و یهود است.

ولی در ماه های گذشته، گروهی افرادی که خود را "بسیج دانشجوئی" نامیده بودند، در ادامه تلاش برای از بین بردن میراث فرهنگی ایران و اسرائیل، درصدد ویران کردن این مکان مقدس و باستانی برآمدند و استر و مردخای را ، با بد طینی و دروغگوئی، به "کشتار مردم ایران" متهم ساختند. گرچه حکومت ایران از اجرای توطئه شوم تخریب آرامگاه جلوگیری کرد، ولی مسؤولان این مکان مقدس ناجار شدند واژه "زیارتگاه" را از تابلوی ورودی این آرامگاه پائین آورند.

یهودیان جهان هر سال در ماه آدار روایت نجات یهودیان و شهبانوی ایران و همسر اخشوروش را از چنگ هامان دیو صفت از نو می خوانند و از این پادشاه ایرانی قدردانی می کنند.


جشن پوریم با به راه افتادن کارناوالهای شادی، که زدن ماسک ها و نقابهای رنگارنگ در مرکز آن قرار دارد، همراه است - که شاید بدین خاطر، یکی از شادی بخش ترین جشن ها برای کودکان و نوجوانان یهودی نیز محسوب می شود که از مدتها پیش از پوریم، با جدیت در فکر تدارک لباس های بالماسکه و نقاب های ابتکاری و بی نظیر هستند.

لذت کودکان از این جشن به حدی است که با افسوس می گویند: ای کاش پوریم به جای یکباردر سال، دوبار در هفته برگزار شد.

جشن پوریم، با به راه افتادن کارناوال های بالماسکه در خیابانهای مرکزی شهرهای بزرگ اسرائیل به اوج خود می رسد. مراسم شادمانی در ابعادی کوچکتر در همه شهرها، شهرک ها و آبادی های اسرائیل برگزار می شود. برای نمونه در شهر اورشلیم در روز عید پوریم دهها هنرمند و دلقک شادی آفرین، به اجرای نمایش های تفریحی خیابانی می پردازند و شعبده بازان، دلقک ها و رقاصان با لباس های رنگارنگ به سرگرم کردن مردم مشغول می شوند و دسته های ارکستر در میادین مرکزی، ترانه های روز اجرا خواهند کرد. رسم بر آن است که عید پوریم در اورشلیم یک روز دیرتر از شهرهای دیگر برگزار می شود، زیرا مژده نجات یهودیان و اعدام هامان اجاچی یک روز دیرتر به این شهر حصاردار رسید.


امسال پوریم در آستانه نوروز ایرانیان برگزار می شود و دلقکهائی که در خیابان به شاد کردن مردم پرداخته اند، شباهت دوری به حاجی فیروز ایرانی دارند.

نکته جالب آن که در جشن شادمانی پوریم،  علاوه بر کودکان و نوجوانان که نقاب بر چهره می گذارند و یا لباسهای رنگارنگ می پوشند و یا خود را به شکل پادشاه و ملکه و پلیس و پرستار و راننده آتش نشانی در می آورند، کسان دیگری نیز دیده می شوند که گرچه از سن و سالی برخوردارند، ولی در این روز با لباس بالماسکه و آرایش های چهره تئاتر مانند در ملاءعام ظاهر می شوند و البته مطابق هر سال در هر گوشه و کنار دهها مسابقه انتخاب ابتکاری ترین ماسکها برگزار می شود و باز صد البته مردم، خوردن شیرینی ها و کیک های مخصوص پوریم را که با خشخاش تهیه می شود فراموش نخواهند کرد که "گوش هامان" אוזני המן نامیده می شود.


"پوریم" شادترین عید برای کودکان در اسرائیل است

یهودیان در روایات خود می گویند: با برملا شدن توطئه های کژاندیشان و پیروزی نیکی بر پلیدی، העיר שושן צהלה ושמחה (شهر شوشن یا شوش را شادمانی بسیار فراگرفت) که مراد از واژه شوشن اشاره به ایران زمین و سرزمین پارس است و بدین معنی که "ایران زمین با پیروزی نیکان بر پلیدان، به پایکوبی و شادمانی پرداخت".
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد