ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

ترکان قشقایی شیراز

آیدین قشقایی
دوشنبه 23 اسفند ماه سال 1389 ساعت 1:47 PM
سلام به دوستان
دوست گرامی جناب آقای سنجری
با سپاس بابت نظرتان. بگذارید از آخر به اول به سئوالاتتان پاسخ دهم.
ایل خمسه یک ایل جعلی است مرکب از پنج طایفه که از سه طایفه ترکزبان اینانلو، نفر و بهارلو؛ یک طایفه عرب (شیبانی و جباره) و یک طایفه فارس زبان –و در واقع عرب زبان- (باصری) تشکیل شده است. این ایل هیچ اشتراکی با لرها ندارند. این ایل در زمان ناصرالدین شاه تشکیل شد به منظور ایجاد جبهه ای بر علیه ایل قشقایی. تا قبل از این تاریخ، ایل قشقایی مرکب از هشت طایفه بوده که علاوه بر سه طایفه ترکزبان مذکور شامل طوایف شیش بیلی، کشکورلی، دره شورلی، فارسیمدان و عمله بوده است. عموماً ایلخانی قشقایی از طایفه کشکورلی انتخاب می شده است. در آن تاریخ انگلیسیها به منظور ایجاد شکاف در صفوف قشقاییها با ایجاد فتنه اینگونه در بین طوایف اختلاف ایجاد می کنند که چرا باید ایلخانی فقط از طایفه کشکورلی باشد؟ و خلاصه زمینه انفکاک در ایل ایجاد می شود. آن سه طایفه ترکزبان مذکور ییلاق و قشلاقشان با پنج طایفه دیگر تفاوتهای دارد به نحوی که پنج طایفه مذکور از طریق شیراز-کوشکک-اقلید-آباده-شهرضا و سمیرم ییلاق-قشلاق می کرده اند سه طایفه دیگر از مسیر شیراز-مرودشت-سیوند-سعادت آباد-صفاشهر-آباده. با آن توطئه و این تفاوت در مراکز ییلاق و قشلاق، زمینه لازم برای انفکاک این سه طایفه از ایل قشقایی فراهم شد.
اما در مورد طایفه عرب. عشایر عرب در منطقه فارس حضور داشته اند -و البته دوستمان جناب بی نام هم بهتر از من در مورد آنها اطلاعات دارند- که مرکب از دو خاندان می شوند: خاندان شیبانی و خاندان جباره. شیبانی ها عموماً در نزدیکیهای شهر مرودشت و تخت جمشید ییلاق و قشلاق می کرده اند. البته در منطقه فارس به غیر از اعراب خوزستان که در زمان جنگ هشت ساله به فارس آمده اند، اعراب بومی هم در جای جای این استان حضور دارند که بخصوص شهرستانهای فسا، داراب و جهرم و مرودشت از جمله مراکزی است که اعراب در آن بخش عمده ای از جمعیت را تشکیل می دهند.  
طایفه باصری هم تا آنجا که من تحقیق کرده ام، اصالتاً از اعراب فسا بوده اند که بعد از تاسیس شهر مرودشت در زمان رضا شاه -1311 شمسی- عموماً در این شهر ساکن شده اند. در حال حاضر اینها فارسی صحبت می کنند و حدود 70 درصد از جمعیت شهر 150000 نفری مرودشت را تشکیل می دهند.
ایلخانی ایل خمسه با قوام الملک شیرازی بوده که گویا اصالت یهودی دارد و در جریانات مختلف به نفع انگلیس و بر علیه روسیه عمل می کرده اند. بر اساس تاریخ ابن ندیمیان، جد خاندان قوام الملک شیرازی همان ابراهیم خان کلانتر حاکم شیراز در زمان زندیه بوده که مانع از ورود لطفعلی خان زند به شیراز می شود که بعد از این خیانت، توسط آقا محمدخان قاجار کذایی ملقب به قوام الملک می شود.
در مورد عشایر سرخه تا آنجا که من می دانم اینها از عشایر لر زبان هستند و به گمانم در حوالی کازرون-نورآباد ساکن باشند.
در مورد بحث نبود حکومت مرکزی و ایالت بودن ایران زمان قاجار و تحت قیمومیت بودن عملی ایران آن زمان تا قبل از حکومت پهلوی حق با شماست. بالاخره منطقی که بر ضد انگلیس باشد به نفع روسیه عمل می کند.
در مورد پلیس جنوب هم مطالعه داشته ام و کلاً مطالعه تاریخ ایل قشقایی و عشایر جنوب بدون شناخت پلیس جنوب (SPR) غیر ممکن است.
در آخر هم اینکه ما در ایران در حوزه علوم انسانی و اجتماعی یک دکتر شش دانگ بیشتر نداریم که اگر چه در ظاهر مدرک دکترا ندارد و مقاله ISI هم چاپ نکرده اما به نظر من بسیار فراتر از دکترا در حوزه تاریخ ایران و خاورمیانه کار کرده و آن کسی نیست جز جناب آقای ناصر پورپیرار. من نوعی به همان آیدین قشقایی اش راضی ام دکترایش پیش کش.
پاسخ:
آقای قشقایی.شما ده دوازده ایل، از قبیل شیش بیلی، کشکورلی، دره شورلی، فارسیمدان و عمله و.... معرفی کرده اید که همگی به فرمان این و آن، حد اکثر در ۲ قرن پیش به منطقه اعزام شده اند. اگر این جمع شدگان در سیاه چادرها که به دستور و برای حفظ منافع کسانی  به فارس و به مراکز عشیره نشین، همانند ترک و لر و فارس و غیره، سند حضور تاریخی ندارند پس سعی کنیم بفهمیم که این اقوام از کجا آمده اند، تحت فرمان چه قدرت جهانی و یا منطقه ای بوده اند و نام خود را از چه حادثه و شیء و شرایطی برداشته اند.
نظرات 5 + ارسال نظر
محب سه‌شنبه 8 اسفند 1402 ساعت 10:53 ب.ظ

اگر قراربگیرد بازی دارید اگر قراره عرب بازی کنید بروید ترکستان وعربستان..ترک ها وعرب ها ازخاک ایران ارتزاق می کنند ازبالندگی فرهنگ ایرانی آدم شدند الان لگد به آموزگاران که ایران عزیز باشد می زنند

آمون : چه حرفا

قشقایی سه‌شنبه 15 اسفند 1402 ساعت 11:19 ق.ظ

سلام. اشکالات بسیار زیادی در مطلب شما هست از جمله اینکه تاریخ تاسیس خمسه را به زمان ناصرالدین شاه قاجار نسبت داده اید. در حالی که در زمان احمدشاه قاجار بوده. مورد دوم درباره ایل باصری هستش. دوست عزیز، باصری ها بازماندگان قوم پاساری ها هستند که در شهر استخر باستانی ساکن بودند و بعد از حمله اعراب مجبور به ترک وطن شدند. بخشی به شیراز فعلی رفتند و برخی دنبال رمه. و چون رمه فراوان داشتند به رمکاریان مشهور شدند. و سپس باصری نامیده شدند. اینان به زندگی کوچ نشینی ادامه دادند و بعدها در خمسه ادغام شدند.

کشکولی شنبه 29 اردیبهشت 1403 ساعت 01:52 ق.ظ

چرا ایم طوایف قشقایی رو اشتباه نوشتین وراست ودروغ قاطی کردین دنبال چی هستین مثلا کشکولی نوشتین کشکورلی وبارها هم تکرار کردین آیا هدفی دارین

آمون : احتمالا اشتباه تایپی هست. اینجا فقط کپی پیست شده اند.

یعقوب حاتمی چهارشنبه 16 خرداد 1403 ساعت 12:05 ب.ظ

امیرصباح دوشنبه 25 تیر 1403 ساعت 03:31 ب.ظ http://Sabahmahurnasim6

ایل سرخه از انشانیان اصیل و لر زبانهای ۴ لنگ تشکیل شده اند
قرار نیست برای عاریه گرفتن اصالت از هرجای تاریخ قاشقی بردارید
قشقائی ها خود در اثر خیانت و دست داشتن در قتل نادرشاه به کرمان و سپس به علت شبیخون ابیوردی ها به فارس و با نقشه والی فارس به لرهای جنوب غربی پناه آوردند و برای اینکه دیده نشوند لباس لر را پوشیدند
خیلی از طوایف لر بعد از کشته‌ شدن لطفعلی خان به مناطق خود برگشتند ایل کلهر و خیلی از نوادگان ایل لک به نام کشکولی ها شکل گرفت حتی با جانی خانی ها وصلت کردند ( خانواده‌های اولاد علی پناه بگ و اقوام شیرخان بگ و کاظم بگ ) ایلخان قشقائی صولت به سید لاری اقتدا کرد ولی ضغیم الدوله برادر صولت با قوام السلطنه و انگلیسی ها بست
تاریخ برای عقده های فردی نیست برای عبرت گرفتن است

آمون : تاریخ جای افسانه نیست که قاشق قاشق دروغ داخل آن ریخته شود.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد