ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

تعیین اصالت لغات

آیدین قشقایی
یکشنبه 22 اسفند ماه سال 1389 ساعت 1:58 PM
محقق ارجمند جناب آقای پورپیرار
فرض کنید در دنیا زبان ترکی معیار، زبان قشقایی باشد و ما اصلاً از این زبان هیچ سند مکتوبی نداشته باشیم. فردی از من قشقایی سئوال می کند شما در زبان قشقایی به مادر چه می گویید. من می گویم: آنا
حالا من نوعی برای اثبات اینکه واژه آنا یک واژه اصیل زبان قشقایی است حتماً باید بروم کتابی بیاورم و به ایشان ثابت کنم که این واژه متعلق به ترکی قشقایی است؟
به نظر من این نگاه صحیح نیست که ما بخواهیم اصالت واژگان را بر مبنای وجود اسناد مکتوب از آن زبان بنا کنیم. بهتر آن است که بیاییم مثلاً زبانهای همسایه قشقاییها را بشناسیم: فارسی، عربی، انگلیسی. سپس ببینیم معادل این زبانها برای واژه آنا چیست:
مادر (فارسی)
MOTHER (انگلیسی)
ام (عربی)
از مقایسه این سه واژه با واژه آنا متوجه می شویم آنا یک وازه ترکی قشقایی است و در این زبان مستقل از زبانهای دیگر همسایه نمود داشته است. این موضوع تایید می کند که واژه آنا ترکی قشقایی است. و به همین ترتیب برای سایر واژگان
پاسخ:
آقای قشقایی. آیا اجرای شیوه پیشنهادی شما، تنها برای ارزش گذاری بر زبان ترکی مناسب است و یا تمام زبان های کارکردی روی زمین باید از این پل صراط فرهنگی عبور کنند؟! بومی انگاری هر نمایه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در ایران، دورتر از ۳۰۰ سال پیش، موجب نفی قتل عام پوریم خواهد شد.  
 
 
آمون : کاش کسی هم می توانست قدمت استفاده از این لغات را بگوید، آیا از چه زمانی این لغت بدین منظور به کار می رفته است؟
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد