ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

خمس در قرآن

سلام
شنبه 23 بهمن ماه سال 1389 ساعت 2:52 PM
با سلام از جناب استاد  در مورد آیه خمس سوالی داشتم /
در این آیه چند مورد هنوز برای بنده روشن نیست

۱ - همان مسئله قدیمی که برادران اهل سنت  خمس را متعلق به زمان جنگ می دانند و البته با توجه به کل سوره که در آن به نوعی آداب و احکامجنگ آمده  نظریه اهل سنت قویتر به نظر می رسد

۲ - در تعدادی از ترجمه ها  برای ذی القربی (  خویشاوندان ) دیده می شود و در بعضی دیگر ( خویشاوندانش ) که اشاره به خویشاوندان پیامبر می کند که این ضمیر متصل را نیز داخل کروشه از طرف خود مترجم آورده اند

۳  -  مطابق قانون مدنی و قوانین شرع خویشاوندان به طبقه و هر طبقه نیز به درجانی  تقسیم بندی شده است . ...  که نهایتا و تقریبا  به  جد پدری و مادری می رسد و بعدا عملا وجود ندارد  .  حتی اگر دیدگاه شیعی را نیز  در مورد خمس معتبر بدانیم باز هم این سوال خودنمائی می کند :
که خویشاوندان پیامبر نهایتا در عرض صد سال اول از دنیا رفته اند و دینی که اصل را بر اطاعت از الله و تقوای الهی می داند و تمام حقوق های نژادی و ملیتی و .. را رد می کند  چطور  خودش حقوقی موروثی برای تمام دورانها  ایجاد می نماید .

۴ - با جستجوی ساده ای مشخص می شود که دستور زکات ۳۳  بار در  قرآن بکار رفته ولی مسئله خمس تنها یکبار  .چرا تشیع اینقدر کمرنگ به زکات نگاه می کند و عمده پافشاری اش روی خمس است .  آیا سی و سه  بار تکرار دستور زکات دلیل بر اهمیت آن نیست  ؟
۵ -  اگر ذی القربی و مشهابهات  آنرا در قرآن جستجو کنیم به نتایج جالبی خواهیم رسید که قرآن در چندمورد دستور کمک و احسان به خویشاوندان  هر شخص را می دهد  و این حس و قرینه تقویت می شود که همام ذی القربی معروف شامل خویشاوندان خودشخص می باشد .

با توجه به این که نظر عمده دوستان فقط روی مورد اول متمرکز است پس تکلیف  شبهات !  دیگر ۲ و ۳ و ۴  و ۵  چه می شود ؟  
با تشکر
پاسخ:
آقای سلام. به تر است  به آیه هفتم از سوره آل عمران رجوع کنید.  
 
 
 
 
آمون : شاید بهتر بود در بخش مبهمات دسته بندی شود، ولی جای مناسب آن، همین جاست.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد