با سلام از جناب استاد در مورد آیه خمس سوالی داشتم /
در این آیه چند مورد هنوز برای بنده روشن نیست
۱ - همان مسئله قدیمی که برادران اهل سنت خمس را متعلق به زمان جنگ می دانند و البته با توجه به کل سوره که در آن به نوعی آداب و احکامجنگ آمده نظریه اهل سنت قویتر به نظر می رسد
۲ - در تعدادی از ترجمه ها برای ذی القربی ( خویشاوندان ) دیده می شود و در بعضی دیگر ( خویشاوندانش ) که اشاره به خویشاوندان پیامبر می کند که این ضمیر متصل را نیز داخل کروشه از طرف خود مترجم آورده اند
۳ - مطابق قانون مدنی و قوانین شرع خویشاوندان به طبقه و هر طبقه نیز به درجانی تقسیم بندی شده است . ... که نهایتا و تقریبا به جد پدری و مادری می رسد و بعدا عملا وجود ندارد . حتی اگر دیدگاه شیعی را نیز در مورد خمس معتبر بدانیم باز هم این سوال خودنمائی می کند :
که خویشاوندان پیامبر نهایتا در عرض صد سال اول از دنیا رفته اند و دینی که اصل را بر اطاعت از الله و تقوای الهی می داند و تمام حقوق های نژادی و ملیتی و .. را رد می کند چطور خودش حقوقی موروثی برای تمام دورانها ایجاد می نماید .
۴ - با جستجوی ساده ای مشخص می شود که دستور زکات ۳۳ بار در قرآن بکار رفته ولی مسئله خمس تنها یکبار .چرا تشیع اینقدر کمرنگ به زکات نگاه می کند و عمده پافشاری اش روی خمس است . آیا سی و سه بار تکرار دستور زکات دلیل بر اهمیت آن نیست ؟
۵ - اگر ذی القربی و مشهابهات آنرا در قرآن جستجو کنیم به نتایج جالبی خواهیم رسید که قرآن در چندمورد دستور کمک و احسان به خویشاوندان هر شخص را می دهد و این حس و قرینه تقویت می شود که همام ذی القربی معروف شامل خویشاوندان خودشخص می باشد .
با توجه به این که نظر عمده دوستان فقط روی مورد اول متمرکز است پس تکلیف شبهات ! دیگر ۲ و ۳ و ۴ و ۵ چه می شود ؟
با تشکر پاسخ:
آقای سلام. به تر است به آیه هفتم از سوره آل عمران رجوع کنید.