ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

تفسیر نویسی و کتابت حدیث

ارشد
جمعه 22 بهمن ماه سال 1389 ساعت 8:03 PM
با سلام.
استاد , شما در مبحث اسلام و شمشیر 51 عمدتا" در رد تفسیر قران و شان نزول ایات توضیح میدهد.ایا منظور شما این است که بطور کامل باید شان نزول و تفسیر آیات مورد توجه نباشد و دقیقا" عین خواسته ایه عمل شود.یا این است که افرادی به استناد شان آیه و تفسیر در حال سواستفاده هستند.این جانب قبول دارم که بعضی از تفاسیر جدا" موزیانه عمل می کنند. وبه هر حال بن بستهایی نیز هست که باید به طریقی گشوده شود.

با اشاره به ایه 41 سوره انفال سوالم را واضح تر بیان میکنم.

بسم الله الرحمن الرحیم
واعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی و الیتامی و المساکین وابن السبیل

بدانید آنچه را غنیمت بردید 5/1 آن از آن خدا و پیغمبر خدا و صاحب خویشاوندی و یتیمان و مسکینان و از راه ماندگان است.

همانطور که مستحضرید تنها ایه درمورد خمس همین ایه است که خداوند آن را که بعد از جنگ بدر بر پیامبر نازل نمود و مردم را بر پرداخت خمس ملزم نمودند.

استاد اگر در این مبحث شان نزول را قبول کنیم باید مانند برادران اهل تسنن خمس را تنها از جهت غنائم جنگی بدانیم و اگر در این مورد شان نزول را رد نماییم مانند برادران شیعه باید در تمامی فواید مالی پرداخت نماییم.

نمی دانم منظرم را رسانده ام یا نه.بلاخره شان نزول می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

ازطرف دیگر خداوند در این ایه میفرمایید که خمس را 6 قسمت کنید.یکی ازاین قسمتها سهم خود خدا است.این سهم چیست وچگونه باید به خدا پرداخت شود.

به هر صورت چه خمس در زمان جنگ باشد و چه در زمان غیر جنگ باید بتوانیم ابتدا سهم خدا را پرداخت کنیم سپس سهم پیغمبر خدا و صاحب خویشاوندی و یتیمان و مسکینان و از راه ماندگان را

استاد سوال دوم من این است که اگر ندانم که سهم خدا چیست و چگونه پرداخت کنم باید از کی سوال کنم که متوسل به تفسیر نشود.؟

سوال دیگری نیز دارم که بعلت طولانی شدن بعدا" از خدمتتان جویا می شوم.

باتشکر
پاسخ:
آقای ارشد. زمانی را که برای مکتوب کردن تفاسیر و احادیث و روایات  تعیین کرده اند، یعنی قرون اولیه هجری، نه فقط خط عرب استعداد و بلوغ لازم برای کتابت را نداشت، بل برای نوشتن متون فرهنگی و رسمی در جهان اسلام ابزار و قلم مناسب نبود. این ساده ترین وجه اثبات حاعلانه بودن  هر متنی است که زمان کتابت آن را به دورتر از سه یا چهار قرن قبل می برند. بنا بر این به استثنای قرآن نویسی، تا زمانی که نمونه ای از بقایای دست نوشته ای دارای هویت فنی و فرهنگی لازم به زبان عرب نیافتیم، هرنوع دعوتی برای تعیین تکلیف با تفاسیر و شان نزول و فتوح و غیره، به نوعی فریب دادن خویش و دیگران است. پیش از این هم نوشته ام که تعیین تکلیف با متن قرآن از مسیر توضیحات تفاسیر، وارد کردن تعلقات یک دون خداوند در آیات نازل شده از بارگاه الهی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد